Nyt bæredygtigt hotel, restaurant, café og kontorfællesskab i Ørestad Nord

4. september 2018

Fællesskab og hjemlighed. Det er nogle af nøgleordene for et nyt banebrydende byggeri, der bliver opført i Ørestad Nord. By & Havn har netop solgt byggeretten på 24.000 etagemeter til NREP og Tetris, som opfører et kombineret hotel, restaurant, café, serviceret kontorfællesskab og dagligvarebutik.

NREP og Tetris opfører et nyt, bæredygtigt byggeri i August Schade Kvarteret i Ørestad Nord. Projektet kombinerer mange forskellige funktioner og mennesker i én bygning. Her kommer der til at være café, restaurant, dagligvarebutik, hotel, samt et serviceret kontorfællesskab, hvor virksomheder kan flytte ind uden selv at tænke på at fylde printeren, ansætte receptionisten og sørge for rengøringen.

Hotellet tilbyder ”extended stay” til dem, der har brug for at bo i København i en lidt længere periode, og kontorfælleskabet er udviklet til at imødekomme fremtidens fleksible arbejdsmarked, hvor arbejdstiden ikke nødvendigvis hedder 8-16, og hvor alternative arbejdsformer fylder mere.

Anders Sælan, som er Udviklingschef i Tetris A/S, uddyber:

”Vi står foran den 4. industrielle revolution, hvor fremtidens arbejdsstyrke vil arbejde på helt nye måder. Det kommer til at stille store krav til det byggede miljø, og derfor ligger der både befolkningsdemografi, antropologiske og sociologiske analyser til grund for vores udvikling af det nye multihus. Som udviklere læner vi os ikke tilbage, men stræber efter at skabe de bedste rammer for fremtidens behov. Baseret på nysgerrighed, data og viden.”

En af nøglerne til fremtidens arbejdsplads er at åbne arealerne for offentligheden og lade funktionerne smelte sammen. Cafeen, som er åben for offentligheden, er også udgangspunkt for både reception, kantine og co-working. Det skal være et sted, hvor man kan føle sig hjemme, og hvor man møder andre mennesker, uanset om man bor eller arbejder i bygningen eller i nærheden.

Anne Skovbro, adm. direktør i By & Havn ser byggeriet som et solidt bidrag til livet i Ørestad Nord og de mange mennesker, der har deres hverdag i området.

”Projektet bliver et udadvendt hus til glæde for hele bydelen. Det er et utroligt spændende projekt, der er skabt til fremtidens behov på arbejdsmarkedet og behovet for nye fællesskaber. Med café, dagligvarebutik og roof-top restaurant er jeg sikker på, at det bliver en ny destination i Ørestad for besøgende og de knap 30.000 mennesker, der i dag studerer, arbejder og lever i Ørestad Nord.”

Toke Clausen, Investment Director i NREP, udtaler:

“Vi ser frem til at åbne dørene til dette spændende byggeri, hvor vi vil have en række ambitiøse tilbud til alle de mennesker, der enten skal arbejde, bo eller have en almindelig hverdag i eller omkring huset, og vi glæder os til at kunne tage aktiv del i nærmiljøet."

Bæredygtighed som gennemgående element

August Schade Kvarteret, der ligger mellem Nordeas nye hovedsæde og DR Byen, er ved at tage form. Kvarteret er den sidste brik, der fuldender Ørestad Nord. Her blandes boliger og erhverv omkring et centralt strøg med mindre sidegader. Flankeret af de vidtstrakte grønne arealer i Naturpark Amager og med kort afstand til centrum af København.

Bygningerne i August Schade Kvarteret er i vid udstrækning bæredygtige, og det bliver det nye multihus også. Når By & Havn sælger en grund, forpligter køberen sig til at bæredygtighedscertificere byggeriet med DGNB. Derfor har alle byggerier i By & Havns udviklingsområder siden 2016 fået et bæredygtighedsstempel.

NREP & Tetris A/S har fra projektets start stræbt efter at arbejde ambitiøst med bæredygtighed, så det bliver en central del af bygningens DNA. Herunder har der i projektet være fokus på, at anvende genbrugsmaterialer for at nedbringe byggeriets ressourceforbrug og miljøpåvirkning.

Kristian Wederkinck Olesen

E: kwo@byoghavn.dk