Nu kommer butikkerne til Nordhavn

15. marts 2017

Der er både supermarkeder, specialbutikker og caféer på vej i Århusgadekvarteret. Selskabet Nordhavn P/S, der består af By & Havn og NREP og som står for at udvikle Århusgadekvarteret i Nordhavn til et levende butiksområde, kan nu offentliggøre en række af de nye aktører, som flytter ind i området i løbet af 2017 og 2018.

Før nytår blev det offentliggjort, at luksusbiografen BIG BIO Nordhavn åbner et biografkompleks i Århusgadekvarteret i løbet af 2018. Designvirksomheden Menu åbner ligeledes snart butik og showroom i et råt lokale i Havnehuset midt på Århusgade.

BIG BIO og Menu indgår i den særlige detailhandelsstrategi for hele Århusgadekvarteret, som blandt andet bygger på en samlet vision om bæredygtighed, innovation og unikke koncepter i oplevelser og detailhandel.

Udviklingen af Nordhavn som en bæredygtig bydel og de unikke og kreative tiltag, som By & Havn allerede har søsat med fx Konditaget Lüders og Sandkaj Brygge, går igen i strategien for detailhandlen. Strategien bygger på en samlet vision om bæredygtighed, innovation og unikke koncepter.

Detailhandelsselskabet Nordhavn P/S er et joint venture mellem By & Havn og NREP. Detailhandelsprojektet i Nordhavnen omhandler i første fase ca. 13.000 kvm fordelt på eksisterende og nye bygninger og forventes udviklet i løbet af de næste par år.

”Fra By & Havns side er det helt centralt for vores udvikling af bydelen, at de nye lejere passer godt sammen med Århusgadekvarterets egenart og høje kvalitet og samtidig sikrer et bredt sortiment. Vi opnår det bedste indkøbs- og restaurationsudbud i kvarteret ved at samle butikkerne i et fælles selskab, så vi kan koordinere og sikre et bredt og interessant udvalg. De nuværende og kommende beboere i kvarteret efterspørger naturligvis indkøbsmuligheder, og det er derfor vigtigt, at vi nu kan offentliggøre den første stribe af forretninger, som både er tro mod detailhandelsstrategien og mod Århusgadekvarteret som område,” siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn.

Nytænkende supermarkeder

Fundamentet for et velfungerende hverdagsliv i området er blandt andet supermarkeder. Nordhavn P/S har derfor indgået aftale med operatører, der har vist en vilje til at udvikle og tilpasse butikkerne til et højt kvalitetsniveau med fokus på økologi, bæredygtighed og lokalt præg.

Det første supermarked i området bliver Netto, der åbner i stueetagen i P-hus Lüders allerede i sommeren 2017. Der vil fordelt på butikkens ca. 1.000 m2 være det sædvanlige sortiment, men det vil blive suppleret med varer, der passer ind i visionen for detailhandlen og med fokus på økologi og madspild.

"Vi glæder os utrolig meget over at være det første supermarked, der åbner i Nordhavn og dermed fra start være med til at underbygge den stærke strategi, der er lagt for området. Vores butik vil have øget fokus på madspild og økologi og generelt præsentere det ypperste indenfor Netto konceptet.”
Udviklingschef Carsten Hadsbjerg, Netto.

Det næste supermarked åbner i foråret 2018 i den historiske bygning, Riffelsyndikatet. Bygningen totalrenoveres og får samtidig en arkitektonisk interessant første sal. Der er indgået en aftale med fødevaremarkedet MENY, der netop er blevet kåret som Danmarks mest innovative kæde af brancheforeningen DLF - dagligvareleverandørene. Butikken får både egen slagter, bager og fiske- og osteafdeling og løber op i et samlet areal på ca. 2.500 m2.

’Nordhavn er et af de mest innovative og spændende byområder i København. Så da vi fik muligheden for at etablere en MENY her, var vi på ingen måde i tvivl om, at vi skulle slå til. Det er faktisk en drømmeplacering for MENY. Vi har en ambition om at sætte nye standarder for fødevarebutikker i supermarkeds-segmentet, både når det kommer til kvalitet, sortiment og madarbejdernes faglighed og service, og vi tror på, at MENY passer perfekt til Nordhavns borgere.’’
Koncept- og udviklingsdirektør i MENY, Martin Brinch Jöhncke.

Klik på kortet for at åbne i stort format

Mad, drikke og blomster

Bar Uno er et nystartet, kombineret pizzeria og cocktail bar, hvor man hver dag kan købe gourmetpizzaer fremstillet af udvalgte, økologiske råvarer. Der er også en barafdeling, hvor man kan genopfylde sin rødvinsflaske eller nyde en cocktail, mens man venter på måltidet. Bar Uno åbner i et lokale i Provianthuset i løbet af sommeren.

”Vi drev strandbaren på Redmolen i sommer og oplevede her den særlige sjæl og det kæmpe potentiale, som området har. Folk var super søde og imødekommende, og vi var slet ikke i tvivl om, at vi skulle etablere os i Nordhavn og være med til at bygge området op. I forvejen har vi rigtig god erfaring med at etablere os i nye områder, hvor de lokale er meget sociale og den vej igennem kan indgå og bygge videre på et i forvejen stærkt nabofællesskab.”
Peter Altenburg, Bar Uno.

Svaneke Brød er et anerkendt Bornholmsk mikro-bageri, der hidtil har haft rødder i Svaneke og på markedspladser på Østerbro. Råvarerne er økologiske og overvejende fra Bornholm. Brødet er klassisk surdejsbrød, der hæver koldt og bages i stenovn. Svaneke Brød åbner i et lokale i Provianthuset til efteråret.

”Vi glæder os meget til at åbne micro-bageriet Svaneke Brød i Nordhavn. Nordhavn passer godt ind i Svaneke Brøds filosofi om bornholmske økologiske råvarer og respekt for håndværket og bagetraditioner."
Svaneke Brød.

Plant er en anderledes plantebutik, der åbner i et lokale i byggeriet Central Park på Århusgade i maj/juni. Plant tilbyder et moderne planteunivers, som er grønt og levende fra gulv til loft. Det er ikke kun en butik men også et rum, der tilbyder workshops og planteværksted.

”Vi rykker til Nordhavn, fordi det er et nyt og innovativt byområde med masser af energi og kant. Vi glæder os til at kunne bidrage til udviklingen af Nordhavn med et helt nyt plantekoncept, der skal være med til at gøre Nordhavn endnu mere grøn og levende.”
Gro Samsø Bastian, Maja Samsø Bastian og Cecilie Voel Krawack, Plant.

”Da vi blev præsenteret for den vision, der var lagt for Århusgadekvarteret, havde vi ikke brug for lang betænkningstid. Man ville skabe et super cool og nyskabende detailområde, hvor fokus blandt andet var på innovative koncepter, social ansvarlighed og fællesskab. Det blev vi nødt til at være en del af og udviklede på baggrund heraf et helt særlig koncept til Århusgadekvarteret, som vi glæder os til at præsentere inden længe”.
Bjarne Hansen, Menu.

Mange flere koncepter på vej

Der er stor interesse i restaurations- og detailhandelsbranchen for Århusgadekvarteret, og i løbet af foråret forventer Nordhavn P/S at offentliggøre endnu flere spændende aktører, der opfylder visionen om bæredygtighed og unikke koncepter. Særligt omkring den nyetablerede Sandkaj Brygge vil der åbne forskellige koncepter, der vil sikre et udbud af mad og drikke til både beboere og gæster.