Indvielse af Copenhagen International School i Nordhavn

7. marts 2017

Det var en mærkedag i dag - 7. marts -  i Nordhavn, da prinsesse Benedikte indviede Danmarks største og mest bæredygtige skole på Levantkaj i Nordhavn.

Det 25.000 kvadratmeter store campus på Levantkaj skal danne ramme om undervisningen fra 280 lærere til ca. 1.200 elever i alderen 3-19 år. Eleverne kommer fra flere end 80 forskellige lande og er primært børn af forældre, der er ansat i internationale virksomheder og organisationer i Danmark.

Bygningen består af fire tårne, som er stablet asymmetrisk oven på skolens base. De fire tårne er indrettet, så de passer til elevernes alders- og klassetrin. Bygningen kan desuden bryste sig af faciliteter som tre fuldstørrelses basketballbaner, et teater med plads til 340 tilskuere samt tilhørende øvelokaler.

Et andet unikt aspekt ved bygningen er facaden, som består af 12.000 solcellepaneler, der dækker et samlet areal på 6.048 kvadratmeter, hvilket gør det til et af verdens største solcelleanlæg integreret i et byggeri.

By & Havns administrerende direktør Jens Kramer Mikkelsen byder skolen velkommen til området:

”Copenhagen International School har haft en særdeles ambitiøs tilgang til bæredygtighed hele vejen gennem byggeriet – ligesom By & Havn har det i hele Nordhavnsudviklingen, hvor alle nye byområder fx bliver certificeret efter DGNB standarden. Copenhagen International School og Nordhavn går godt i spænd med hinanden, og skolen bliver uden tvivl en stor gevinst både for områdets virksomheder, beboere og besøgende i området,” siger Jens Kramer Mikkelsen.

Copenhagen International School ligger på Levantkaj i Nordhavn. Et område, som i de kommende år vil ændre markant karakter. By & Havn har netop udskrevet en masterplankonkurrence for arealerne omkring skolen, som skal udvikles til et blandet bykvarter med boliger, erhverv, institutioner og kultur, der sammen skal skabe rammen for det gode hverdagsliv for ca. 10.000 – 12.000 kommende beboere og medarbejdere.

Foto: Adam Mørk