Arkitektvirksomheden COBE flytter til Nordhavn

11. oktober 2017

By & Havn har udlejet godt 2.400 m2 til COBE i Pakhus 54 på Sundmolen.

COBEs godt 100 arkitekter, byplanlæggere, landskabsarkitekter og konstruktører får ny arbejdsplads, når virksomheden flytter til Nordhavn fra deres nuværende lejemål på Papirøen primo 2018.

By & Havn ejer Pakhus 54, som ligger først for på Sundmolen. Pakhuset huser i forvejen en række design-, teknologi- og shippingvirksomheder.

Med flytningen slutter COBE sig til en række arkitektvirksomheder, der er flyttet til Nordhavn; I forvejen bor bl.a. Vilhelm Lauritsen Architects, Gotlieb Paludan Architects, Entasis og en række mindre arkitektvirksomheder i området.

COBE har i forvejen stor tilknytning til Nordhavn, idet arkitektvirksomheden var med til at vinde den oprindelige masterplankonkurrence for bydelen tilbage i 2008. COBE har desuden tegnet det ikoniske byggeri ’The Silo’ i Århusgadekvarteret og bl.a. vundet konkurrencen om Kronløbsøen. Kronløbsøen er et 25.000 etagemeter stort byggeri primært med boliger, som opføres på en nyetableret ø i Kronløbsbassinet mellem Sundmolen og Århusgadekvarteret oven på et parkeringshus med plads til cirka 1.000 biler under vand.

Pakhus 54 på Sundmolen blev opført for Østasiatisk Kompagni i 1953. I forbindelse med istandsættelsen til COBE åbnes rummene med store vinduer. COBE har et ønske om at henvende sig mod det omkringliggende kvarter via nye, udadvendte funktioner, her iblandt en ny, offentlig kaffebar.

Billeder: Rasmus Hjortshøj - COAST