Nu er der forbindelse

4. maj 2016

Familier, skoleelever, folk på vej til og fra koncert i Royal Arena, skøjtehallen, Field’s, metroen og mange andre kan i fremtiden passere hurtigt på gåben eller på cykel mellem Ørestad City og Ørestad Syd. By & Havn indviede i dag en ny stibro over motorvejen med hjælp fra overborgmester Frank Jensen og elever fra Ørestad Skole.

Dynamikken er stor i Ørestad på begge sider af motorvejen. For fodgængere og cyklende har de Ørestad City og Ørestad Syd hidtil kun været bundet sammen af en cykel/gangbro ved Kanalvej samt af Ørestads Boulevard, der har cykelsti og fortov i kanterne.

I dag åbnede derfor en ny stibro - tegnet af Christensen & Co Arkitekter og opført af entreprenøren Barslund og med Rambøll som rådgivende ingeniører. Broen ligger langs den eksisterende vejbro på Ove Arups Vej og omfatter også en stiunderføring under både den eksisterende vejbro og den nye stibro på skråningen nord for jernbanen.

Broen blev indviet med et mikrobroløb, hvor elever fra Ørestad Skole dystede om at nå i mål og klippe snoren. Overborgmester Frank Jensen skød løbet i gang og er ikke i tvivl om, at Ørestads beboere får stor glæde af broen:

”Ørestad er på mange måder familiernes bydel. Her er luft, gode boliger og god infrastruktur. Og nu altså endnu en god mulighed for at bevæge sig hurtigt og sikkert gennem bydelene – også på små ben. Det tror jeg, at de mange nye københavnere i Ørestad kommer til at sætte stor pris på,” siger overborgmester Frank Jensen.

Der er byggeri overalt i Arenakvarteret syd for Øresundsmotorvejen. Royal Arena, boliger, skøjtehal og snart den tresporede skole skyder op samtidig. Længere sydpå – midt i Ørestad Syd – kommer der ligeledes snart til at ske noget efter godkendelsen af den nye lokalplan i december 2015.

Ørestad City er længere i sin udvikling og rummer som bekendt både Ørestad metrostation, skole, gymnasium, bibliotek, en masse boliger og arbejdspladser og ikke mindst Field’s, der for nylig åbnede sin nye food lounge på 2. sal.

”Ørestad vokser hele tiden – og vokser hele tiden mere og mere sammen. Det er stibroen her et meget godt eksempel på. Og jeg håber, at både de ”gamle” og de nye beboere i sydlige del vil tage den til sig,” siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn.”

Arbejdet med stibroen blev påbegyndt i april 2015 og har også omfattet ombygning af den eksisterende Ove Arups Vej. Broen er udført i beton med rækværk i galvaniseret stål, som får integreret LED belysning i håndlisten.

By & Havn har været bygherre på projektet, der er anlagt i samarbejde med Københavns Kommune.

Fakta om den nye stibro:

Broens længde: knap 140 m.
Brodækket består af ca. 400 m3 beton
Broens rækværk er udført med galvaniseret stål med LED belysning i håndlisten.
Broen er bygget over motorvej og jernbane i drift.
Bygherre: By & Havn
Rådgivere: Rambøll, CCO arkitekter og Gottlieb & Paludan
Entreprenør: Barslund A/S

Kontakt:

Overborgmester Frank Jensen via presserådgiver Susan Norsker, tlf. 21347504.
Jens Kramer Mikkelsen via kommunikationsmedarbejder Søren Gade, tlf. 61153990