Instagram-konkurrencen #Byenskant skal inspirere arkitekter

22. juli 2016

By & Havn udskriver en Instagram-konkurrence. Hashtag dit foto med #byenskant og vær med til at inspirere de arkitektteams, der snart skal konkurrere om at tegne en ny masterplan for Nordhavns største mole, Levantkaj.

Nordhavn udvikler sig hele tiden. De tidligere industriområder bliver til bykvarterer, og snart kommer udviklingen til det område, der hedder Levantkaj. Derfor inviterer By & Havn til en lille sommerudfordring - nemlig Instagram-konkurrencen #byenskant

I dag lægger Levantkaj primært jord til Københavns havns containerterminal, og derfor har Levantkaj nogle meget veldefinerede kanter - og den nordlige kaj udgør bogstavelig talt kanten mellem nogle af Nordhavns yderste havnebassiner og det kommende Københavnske bykvarter. Det er hér, byen møder havet.

Men ordet ’Kant’ er selvfølgelig dobbelttydigt – for først og fremmest må der gerne være kant – altså karakter - i Instagram-billederne. De bedste billeder udvælges af en fagjury og bruges i det kommende konkurrenceprogram til de arkitektvirksomheder, der på et tidspunkt bliver bedt om at deltage i konkurrencen om at tegne en ny masterplan for det kommende bykvarter.

Der er selvfølgelig præmier til vinderfotograferne. By & Havn planlægger en udstilling af de bedste billeder, ligesom de skal bruges som inspiration til en workshop, som afholdes den 12. oktober. Læs mere nedenfor.

At det er Levantkaj, der skal udvikles, betyder ikke, at billedet skal tages på Levantkaj. Tvært imod. Der er ingen geografiske grænser for, hvor billedet kan tages. Bare billedet har masser af ’kant’.

By & Havn nedsætter en fagjury, der vurderer billederne ud fra deres fotografiske kvalitet. Desuden lægges vægt på, at billederne reelt kan inspirere arkitekterne i masterplankonkurrencen. Tag derfor et foto af en særlig situation på et sted, der viser en speciel kvalitet ved en by, plads, facilitet, belægning, farve, detalje, idé, løsning osv. Det vigtigste er, at stedet og situationen inspirerer dig, og du mener, at dit billede har kant og kan inspirere arkitekterne i det videre arbejde.

Skriv gerne en kort tekst til billedet, men det er ingen betingelse. Bare du husker at tagge #byenskant.

Udviklingen af Levantkaj

Levantkaj er Nordhavns største mole beliggende nord for Sundmolen. Levantkaj huser i dag bl.a. Copenhagen Malmö Ports containerterminal, som ventes at flytte fra området senest i 2021. Levantkaj skal derefter udvikles til et blandet bykvarter på baggrund af en ny masterplan. Levantkaj er et 475.000 kvadratmeter stort område. I dag er det en plan asfaltflade dækket med containere, opbevaring og kraner. I fremtiden skal Levantkaj være et dynamisk bykvarter, der danner rammen om et blandet byggeri med boliger og kontorer, skoler og daginstitutioner og rekreative funktioner.

Fyraftensmøde om Levantkaj

Den 12. oktober 2016 afholder By & Havn fyraftensmøde og workshop om udviklingen af Levantkaj. Du er inviteret til at deltage i arrangementet, så sæt allerede nu kryds i kalenderen. I den kommende tid kan du læse mere om arrangementet på Facebook og via By & Havns nyhedsbreve. Konkurrencen løber frem til 15. september. Juryen er ikke udpeget endnu, men følg med på hjemmesiden www.nordhavnen.dk/byenskant, på Facebook siden www.facebook.com/nordhavnen og på By & Havns Instagram profil: www.instagram.com/2150nordhavndk.

Sådan gør du:

1) Download Instagram app'en til din telefon eller tablet

2) Opret en konto og sørg for, at den er åben, så dine billeder kan ses af andre

3) Hashtag dine billeder #byenskant. Så bliver dit billede vist på denne side: https://www.instagram.com/explore/tags/byenskant sammen med alle andre billeder, der er tagget #byenskant

Hvad er Instagram?

Instagram er et socialt medie, hvor du har mulighed for at dele billeder og videoer med andre personer i Instagram netværket. Man kan tilføje beskrivende tekster til sine opslag - videoer eller billeder, ligesom man kan kommentere på andres opslag.