Husk fyraftensarrangement om Amager Fælled Kvarterets kommende udvikling

26. oktober 2016

Mandag d. 31. oktober kan du få et indblik i den nye masterplan for Amager Fælled Kvarter og kvarterets kommende byudvikling, når By & Havn inviterer til et fyraftensarrangement på Ørestad Gymnasium.

For få uger siden blev vinderen af arkitektkonkurrencen om masterplanen for Amager Fælled Kvarter offentliggjort. Konkurrencen blev vundet af et team under ledelse af arkitektfirmaet Vandkunsten og med deltagelse af Marianne Levinsen Landskab, Dansk Energi Management & Esbensen og Norconsult-Wessberg.

En masterplan optegner de overordnede hovedgreb for, hvordan kvarteret skal byudvikles. De enkelte bygningers arkitektur kommer først til sidenhen. En dommerkomité har blandt fem forslag udpeget vinderen. I dommerkomiteens betænkning fremhæves det bl.a. som positivt ved vinderprojektet at; ”fælledens landskab trækkes helt ind mellem bebyggelserne i form af brede landskabskiler,” og at ”byen spændes ikke helt ud til kanterne af konkurrenceområdet”.

Fyraftensarrangement

Mandag d. 31. oktober fra kl. 17-19 på Ørestad Gymnasium inviterer By & Havn til fyraftensarrangement. Her er der mulighed for at komme et spadestik dybere i den nye masterplan og Amager Fælled Kvarterets kommende udvikling. Der vil være oplæg af By & Havn, vinderteamet og Københavns Kommune samt mulighed for at stille spørgsmål til masterplanen, byudviklingen og den videre proces.

Til fyraftensarrangementet udstilles også de fem konkurrenceforslag, som efterfølgende vil blive flyttet til 8TALLETs beboerlokale, hvor man kan se dem i weekenden den 5.-6. november mellem kl. 12-17. Lokalet ligger i 'krydset' af 8TALLET. Adgang til udstillingen sker via rampe i nord og rampe i syd, og der vil være ekstraordinær skiltning til udstillingen.

Tilmelding senest torsdag den 27. oktober.

Da der er et begrænset antal pladser, sker tilmeldingen efter ‘først til mølle princippet på enten E: amagerfaelledkvarter@byoghavn.dk eller T: 3376 9800. Sidste frist for tilmelding er dog torsdag den 27. oktober.

Hent invitation - klik herunder: