Fem arkitektteams prækvalificeret til Levantkaj konkurrence

16. december 2016

I dag – den 16. december 2016 - kan By & Havn offentliggøre navnene på de teams af arkitektvirksomheder og andre rådgivere, der er blevet prækvalificeret til masterplankonkurrencen om Levantkaj.

Udviklingen i Nordhavn fortsætter på Levantkaj. Området bruges i dag til containerterminal, der flyttes til en anden lokation. Konkurrencedeltagerne skal udfærdige en masterplan for Levantkaj, Skudehavnen og Skudeløbet. I alt er der tale om ca. 34 ha grundareal (340.000 m2) og 13 ha vandareal (130.000 m2).

De fem prækvalificerede teams er:

Team Entasis

• Rene Kural
  • Moe Seacon

Visionen for Levantkaj

Levantkaj består af to selvstændige holme, der med en central placering i Nordhavn og ved Skudehavnen har et unikt grundlag at bygge by på. Visionen for det kommende kvarter er, at Levantkaj skal have sin egen karakter i Nordhavn. Kommende beboere og brugere skal kunne identificere sig med - og føle ejerskab til - bykvarteret.

Levantkaj bliver anderledes end Århusgadekvarteret og Sundmolen, hvor der var eksisterende bygninger og strukturer at arbejde videre med. Da Levantkaj hidtil har lagt jord til containerterminalen er der ikke de samme bindinger til historien, som der fx er i Århusgadekvarteret med Den Røde By.

Levantkaj skal have en klar identitet, som bykvarteret, der er skabt i mødet mellem bystruktur og blå/grønne kvaliteter. En kvalitet, der i høj grad tager udgangspunkt i det blå element – vandet på alle sider – men som også skal tænkes sammen med de rekreative grønne elementer.

Forventet tidsplan for masterplankonkurrencen:

16. dec. 2016: Udpegning af deltagerne i masterplankonkurrencen

Feb. – maj 2017: Gennemførelse af konkurrence

Maj – august 2017: Bedømmelse af konkurrencen

September 2017: Offentliggørelse af konkurrencen

Efterår 2017: Bearbejdning af vinderforslag

2018: Udarbejdelse af Plangrundlag (Københavns Kommune)

Senest 2021: Flytning af containerterminal, hvorefter byggemodning og byudvikling kan igangsættes