Rekordregnskab 2014

13. maj 2015

2014 bød på rekordregnskab for By & Havn. Blandt andet slog den primære drift og salget af byggeretter rekord. Se årets nøgletal – og en masse anden information om 2014 – i en farverig infografik.

Hent infografik over 2014 i By & Havn

2014 blev et rekordår for By & Havn siden selskabets stiftelse i 2007. Særligt den primære drift og salget af byggeretter var udslagsgivende for det gode resultat. I 2014 steg salget af ejendomme markant, idet selskabet solgte byggeretter for 740 mio. kr. Forventningen er, at niveauet holdes i 2015.

”Vi havde allerede i 2014 indgået aftaler for 2015, som blot ventede på den endelige effektuering, og vi har ligeledes nye aftaler i pipelinen for både dette og næste år. Derfor tror vi på, at salget af byggeretter i 2015 bliver lige så succesfuldt, som det var i 2014,” siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen. Han fortsætter.

"Selvom der er gang i butikken, fester vi ikke for pengene, men sætter en ære i at have styr på omkostningerne”.

Omkostningsniveauet er holdt stort set uændret i forhold til året forinden. Det stabile omkostningsniveau, en øget omsætning og opskrivning af værdien af investeringsejendomme var hovedårsagerne til, at 2014 resultatet af den primære drift slog rekord og landede på 903 mio. kr.

”Vi har investeret meget, og vi vil fortsat gøre det”

Nye store investeringer blev besluttet i 2014 bl.a. med aftalen om den kommende Nordhavnstunnel, som skal anlægges fra Nordhavnsvej under Svanemøllebugten til Nordhavn og muliggøre yderligere byudvikling i Nordhavn. Det er igennem selskabets investeringer i f.eks. infrastruktur, p-huse og Nordhavnsudvidelsen, at det store salg af byggeretter i 2014 blev muliggjort. Derfor vil der fortsat blive optaget lån.

”Vi har investeret meget, og vil fortsat gøre det. Investeringerne bidrager på den korte bane selvfølgelig også til vores renteudgifter, men et vigtigt mål for os har været at opnå en løbende driftsindtjening, der kan dække de løbende renteudgifter. For første gang i selskabets historie opnåede vi også det i 2014,” siger Jens Kramer Mikkelsen.

By & Havn blev stiftet i 2007 lige før finanskrisen med en beskeden egenkapital. Krisen gjorde sit indhug, men siden 2012 har selskabets økonomi været i fremgang. Det har ejerne, Københavns Kommune og staten, noteret sig, og i 2014 blev det besluttet, at By & havn skulle bidrage til Sydhavnsmetroen med 1,7 mia. kr.

”Der er ingen tvivl om, at bidraget til Sydhavnsmetroen presser vores gæld og egenkapital, og det vil tage mange år at hente hjem igen, men vi tror på at det lykkes – og det gør ejerne også. Det er en stor investering men det er også en stor tillidserklæring fra vores ejere,” siger Jens Kramer Mikkelsen.

Alle nøgletal kan ses i årsrapporten på nettet.

Vi har samlet et udpluk af årets aktiviteter og udvalgte nøgletal fra årsregnskabet i en farverig infografik. Her kan du bl.a. se, hvor mange fodboldbaner udvidelsen af Nordhavn svarer til, hvor mange almene boliger, der er i Ørestad og hvilke store begivenheder året 2014 var præget af.