Nu er der indflytning i Marmorbyen

9. oktober 2015

Det er gået stærkt på Marmormolen i Københavns Nordhavn. I går flyttede de første beboere ind i Marmorbyens lejeboliger.

Marmorbyen ejes af By & Havn og PenSam. Byggeriet opføres i to etaper. Først var det meningen, at der skulle bygges 128 lejligheder, men allerede i december besluttede ejerne at fordoble projektet. 2. etape forventes at stå færdig primo 2017.

”Det er fantastisk at følge med i, at en af Københavns markante holme bliver transformeret fra et isoleret område til et blandet kvarter med internationale arbejdspladser og gedigne kvalitetsboliger. Her ligger den ikoniske FN Byen med mere end 1.200 arbejdspladser, og nu tilføjes der yderligere liv til området i kraft af de mange nye beboere, der får glæde af udsigten til havnebassinerne og den centrale beliggenhed nær Østerbro og med Århusgadekvarteret på den anden side af havnebassinet,” siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn.

”Vi har været med til at bygge attraktive boliger, som hurtigt er blevet lejet ud. Det er til gavn for vores pensionskunder, som dermed opnår endnu bedre afkast. Samtidig er det en særlig glæde, at vi har bidraget til udviklingen af København, sikret håndværkere og entreprenører beskæftigelse og gode indtægter. Og ikke mindst så har lejerne har fået et dejligt hjem”, siger adm. direktør Helen Kobæk, PenSam.

DEAS står for udlejningen via hjemmesiden www.marmorbyen.dk. Her meldes om overordentlig god interesse for boligerne. Udlejningen begyndte i april 2015, og 95% af de 128 boliger er udlejet på forhånd.

Vilhelm Lauritzen Arkitekter har tegnet byggeriet, og NCC Construction Danmark A/S er totalentreprenør.

”I NCC er vi optaget af at bidrage til udviklingen af København ved at bygge boliger, der giver optimale muligheder for at leve et godt liv. Derfor er vi glade for, at de mange nye beboere på Marmormolen nu kan flytte ind i deres nye hjem, hvor sundhed, livskvalitet og miljø er tænkt ind og som understøtter den samlede bæredygtige vision, der er lavet for hele Nordhavnen, siger Martin Palmquist, direktør i NCC Construction.

Foruden lejelejlighederne rummer byggeriet nogle erhvervslejemål og et fælleslokale. De fleste boliger er 3- og 4-værelsers med et gennemsnitligt areal på 105 m2. Byggeriet er opført i robuste materialer, som afspejler havnebeliggenheden. Alle boliger har altaner, som er tilbagetrukket og vinklet i forhold til bygningskroppen. Boligerne omkranses af vand i kraft af tre nybyggede kanaler, hvoraf den ene løber gennem byggeriet og dermed opdeler det i to selvstændige boligøer.