To spadestik i ørestad på én dag

31. marts 2014

Nu kommer der flere kraner på himlen over Ørestad. Fredag den 28. marts var der både spadestik på Nordeas 46.000 m2 store byggeri i Ørestad Nord og Domeas 50 almene boliger i Ørestad Syd.

Adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn, glæder sig over den fortsatte udvikling i Ørestad:

”By & Havns rolle er at udvikle nye bydele i København, så det at fejre at et nyt byggeri påbegyndes, er en helt central og glædelig markering – hver eneste gang. Det er to meget forskellige byggerier, som nu er gået i gang. Et meget stort erhvervsbyggeri i Ørestad Nord og et noget mindre boligbyggeri i Ørestad syd. Det er glædeligt, når arbejdspladser og boliger rykker til bydelen, som hele tiden lægger nye lag på og udvikler sig,” siger Jens Kramer Mikkelsen.

Nordea byggeriet i August Schade Kvarteret i Ørestad Nord er tegnet af Henning Larsen Architects, og entreprenørfirmaet MT Højgaard skal stå for opførelsen af byggeriet.

Banken forventer, at ca. 2.500 medarbejdere dagligt skal gå på arbejde i byggeriet, som overdrages til Nordea i efteråret 2016.

Foruden de 46.000 m2 erhverv har Nordea endvidere en forkøbsret på yderligere 24.000 m2 på nabogrunden.

Nordeas byggeri er det første, der igangsættes i lokalplanen for August Schade Kvarteret, som Københavns Kommune vedtog den 12. december sidste år. Lokalplanen muliggør 120.000 m2 bebyggelse, svarende til ca. 25 % af den samlede byggeret i Ørestad Nord.

30.000 m2 skal anvendes til beboelse og resten til erhverv. Det betyder, at lokalplanområdet befolkes med ca. 700 beboere og 3.500 arbejdspladser. Lokalplanen for August Schade Kvarteret giver desuden mulighed for, at 5.000 m2 i stueetagerne anvendes til detailhandel og restauranter.

Spadestik til 50 boliger i Ørestad Syd

Samme dag som Nordea tog første spadestik i Ørestad Nord, lød startskuddet til 50 almene familieboliger i Ørestad Syd.

Det er bygge- og boligadministrationsselskabet Domea, der stak den første spade i jorden til byggeriet, som vil stå færdigt til indflytning i sommeren 2015.

Domeas byggeri kommer til at rumme to-, tre- og fire-rums boliger på mellem 71 og 111 m2 i op til syv etager.

Byggeriet ligger i byggefeltet ud mod kanalen ved Robert Jacobsens Vej nær Ørestads Boulevard og Vestamager Metrostation samt få hundrede meter fra Kalvebod Fælleds enorme naturområde. Den attraktive placering i Ørestad Syd har også navngivet byggeriet, som Domea kalder ’Ved Kanalen’.

Arkitektfirmaet Mangor & Nagel har tegnet for Domea.