Mågerne lander på Papirøen

23. juni 2014

Torsdag den 26. juni får Papirøen – eller Christiansholm, som stedet egentlig hedder – fire nye beboere af mågeracen Svartbag. De fire træskulpturer er et resultat af en idékonkurrence, som blev afgjort i marts 2014. Nu er kæmpemågerne en realitet, og det skal fejres.

Havmågerne er landet på Papirøen. Kom og del udsigten med dem. De sidder på hjørnet af kajen over for Skuespilhuset.

Indtil 2013 blev Christiansholm især brugt til opbevaring af avispapir. Nu er papiret væk – men til gengæld er livet strømmet ind på den lille ø midt i Københavns Havn, hvor bl.a. Experimentarium, Copenhagen Street Food og en række kreative virksomheder har lejet sig midlertidigt ind.

Fra kajkanten kan man se hele Københavns havneløb. Det er med andre ord den perfekte udkigspost, og nu får det sydlige hjørne en ny bevinget beboer som en hyldest til det offentlige rum og en invitation til alle om at lægge vejen forbi Christiansholm, slå sig ned og nyde den fantastiske udsigt.

Den 26. juni fejres mågerne med en uformel sammenkomst/fernisering. Kl. 16 taler adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen og der vil blive budt på en forfriskning. Herefter sælger CPH Street Food grillmad og drikkevarer. Alle er velkomne.

Projektet Svartbag bygger på en idé af landskabsarkitekten Kaare Skjerning og er blevet til i et samarbejde mellem Papirøens lejere og ejer – særligt byudviklingsfirmaet carlberg/christensen, arkitektfirmaet COBE, Christiansholm Ø ApS og By & Havn. UPM Plywood har desuden sponsoreret projektet med en stor stak krydsfinerplader. Se også nyhedsbrevet ’Byrums-konkurrence om kajhjørne på Christiansholm afgjort’.

Mågerne er nok landet, men som alle andre fugle letter de igen en dag. Alle Christiansholms nuværende aktiviteter – inklusiv kajkantsfugle – er midlertidige. By & Havn har indgået en udviklingsaftale med selskabet Christiansholm Ø ApS, og denne udviklingsaftale udløber ved årsskiftet 2017/2018. På det tidspunkt er det planen, at der i tæt samarbejde med Københavns Kommune, By og Havn samt Christiansholm Ø ApS er etableret et lokalplangrundlag for den fremtidige anvendelse af øen.

Kreditering:

• Bygherre: By & Havn, Christiansholm Ø ApS