Kom til åbning af Nordhavn den 31. august

27. juni 2014

Det skal fejres, at udviklingen af Århusgadekvarteret buldrer derudaf. Den 31. august inviterer By & Havn og vore samarbejdspartnere på en sjov og spændende dag fuld af aktiviteter i Københavns nye havnekvarter. Sæt allerede nu kryds i kalenderen!

Der bygges overalt i Århusgadekvarteret. Kranerne svinger over de kommende boligbyggerier, og den første virksomhed – Dansk Standard – er ved at flytte ind i de runde siloer på Sandkaj. Samtidig har entreprenørerne travlt med at lægge ledninger, anlægge kloaker, veje og pladser og grave kanaler.

Søndag den 31. august fra kl. 11 – 18 sættes alle arbejdsmaskinerne imidlertid på pause, for nu skal det fejres, at Indre Nordhavn er godt på vej som en ny københavnsk bydel med vand på tre sider. Åbningen er for alle, der interesserer sig for udviklingen af hovedstaden.

”Århusgadekvarteret har hidtil været en del af Københavns Frihavn og været lukket inde bag et højt hegn. Nu skifter bydelen karakter, og dermed har København fået et nyt kvarter med en helt fantastisk beliggenhed. Det er klart, at stedet stadig vil føles som en byggeplads i en periode, men vi glæder os rigtig meget til at invitere københavnerne herud og dele visionerne for kvarteret med dem,” siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn.

Himmel og hav!
På dagen kan du for første gang besøge By & Havns udstilling ’Himmel og hav!’ i stueetagen af den gamle DLG silo, der er kendt for graffitien ’Hvad drikker Møllr’. Der er kaffe, croissanter og musik om formiddagen.

Udstillingen Himmel og hav! handler om byudviklingen i Nordhavn, og det er planen, at udstillingsstedet skal fungere de næste fem år og være et naturligt mødested i kvarteret. Samtidig vil udstillingen blive udgangspunkt for regelmæssige guidede ture og aktiviteter – ligesom det vil være muligt at købe en kop kaffe og slå sig ned i åbningstiden, som forventes at blive torsdag til søndag.

Masser af vandaktiviteter
Det skal naturligvis også markeres på åbningsdagen, at Århusgadekvarteret er omgivet af vand. På dagen kan du sejle i havkajakker og robåde for at markere åbningen af kajak- og robådsforposten, der åbner samme dag på Nordre Molehoved ved Sandkaj. Se særskilt nyhedsbrev om forposten

Meyer Gruppen, der har til huse i Nordhavn med bl.a. Nordhavns Eddikebryggeri og Meyers Køkken, skaber et pop-up madmarked for at stille sulten, og i samarbejde med en række af de lokale designvirksomheder vil der være en designauktion, hvor overskuddet går til ’Foreningsliv for alle’, der arbejder for, at børn og unge af vanskeligt stillede forældre kan deltage i idræts- og foreningslivet.

Der er naturligvis også guidede ture både til lands og til vands, og de mange bygherrer i kvarteret vil have deres egne stande og vise de kommende boliger frem.

Børn bygger by
Helt ude på spidsen af Redmolen åbnes den midlertidige ’Børnenes by’, der er et samarbejdsprojekt mellem By & Havn, Københavns Internationale Teater, COBE arkitekter, Billedskolen og Copenhagen Kids.

Samarbejdet blev etableret allerede ved årsskiftet 2013/14, og siden har 145 elever fra Strandvejsskolen på Østerbro deltaget i en tredages visionsworkshop og op til åbningen i en femdages byggeworkshop i Nordhavn. Arbejdet udmønter sig i en levende udstilling af elevernes visioner for Nordhavn; en stor drømmeby lavet i papir, papmaché, sand, græs og med brug af 70 cm høje gasbeton byggesten.

På åbningsdagen vil der være værksteder for børn, hvor man selv kan udleve sine visioner for den gode by.

Der er stadig meget, der skal falde på plads i programmet for åbningsdagen.

Du kan følge med i programlægningen på Nordhavns Facebook side www.facebook.com/nordhavnen samt på www.nordhavnen.dk/aabning