Kom tæt på Metroens gigantiske tunnelboremaskine i Nordhavn

1. april 2014

Søndag d. 6. april kan du komme helt tæt på tunnelboremaskinen Eva, der er over 100 meter lang.

Der graves under jorden i København. Metroens tunnelboremaskine Tria har fx lige brudt igennem til den kommende station ved Nørrebros Runddel, og den anden boremaskine Nora har sat kursen mod Aksel Møllers Have på Frederiksberg.

Nu bliver en ekstra boremaskine sat ind i kampen mod den københavnske undergrund. Det er boremaskinen Eva, der lige nu gennemgår det sidste sundhedstjek i Nordhavn.

En tunnelboremaskines borehoved er 6 meter i diameter. Her er det maskinen Noras borehoved.

Inden Eva skal ned i dybet har du mulighed for at opleve den mere end 100 meter lange og 800 ton tunge tunnelboremaskine på nærmeste hold. Metroværkstedet ligger nemlig på Containervej i begyndelsen af Sundmolen, som er et af de kvarterer, der snart skal udvikles i Nordhavn.

Åbent hus arrangementet finder sted på søndag den 6. april, hvor der foruden det imponerende syn vil være kaffe, te og oplæg til de voksne, mens børnene kan muntre sig med balloner, popcorn og tegnekonkurrence med flotte præmier - blandt andet Lego Mindstorms. Arrangementet er gratis.

• Hvornår: Søndag den 6. april kl. 13-16 på Containervej i Nordhavnen.
  • Hvor: Containervej i Nordhavnen. Tunnelboremaskinen befinder sig i bygning nr. 56 markeret ”Ocean 7”. Se kort
  • Transport: Nærmeste S-togstation er Nordhavnen. Herfra er der ca. et kvarters gang. Bus 26 kører til Stubbeløbgade. Der er et begrænset antal parkeringspladser til rådighed.

Metroen kommer også til Nordhavn

I forbindelse med konstruktionen af Cityringen bygges en 2,3 kilometer lang afgrening til Nordhavn. Ca. to kilometer af strækningen anlægges som tunnel, mens de sidste 300 meter anlægges som højbane. Afgreningen forventes at stå færdig i 2019.

Nordhavnsmetroen får to stationer: Nordhavn og Orientkaj. Orietkaj station kommer til at ligge få skridt fra metroværkstedet, hvor åbent hus arrangementet finder sted.

Fakta om Cityringen og borearbejdet

Cityringen er en 15,5 kilometer lang underjordisk tunnelbane, som vil forbinde København H, Indre By, Østerbro, Nørrebro, Vesterbro, Frederiksberg og Nordhavn. Den nye metrolinje får 17 underjordiske stationer, der er placeret i ned til 35 meters dybde.

Tunnelboremaskinerne skal i alt bore 3.100.000 ton jord ud, hvilket svarer til vægten af 38 af verdens største containerskibe. Den jord, tunnelboremaskiner graver væk, ”skubbes bagud” og transporteres tilbage gennem tunnelen. Jorden hejses op til overfladen ved byggepladserne i Nørrebroparken, Øster Søgade/Sortedams Søen og Otto Bussesvej. Herfra læsses den på lastbiler, der fragter jorden ud til Nordhavnen, hvor den bliver anvendt som opfyldningsmateriale for Nordhavnsudvidelsen.

Foto: Metroselskabet / Das Büro