FN Byen modtager fornemt miljøstempel

8. januar 2014

Anden og sidste etape af det stjerneformede byggeri på Marmormolen står nu færdigt og blev 2. januar overdraget rettidigt til den danske stat, som stiller huset til rådighed for FN. Samtidig har byggeriet modtaget den prestigefulde LEED® Platinum certificering.

FN Byen på Marmormolen i Nordhavnen er sammenlagt ca. 52.000 m2 og er blevet opført i 2 etaper. Første etape var klar til indflytning ved årsskiftet 2012/13, og anden etape er netop overdraget og kan nu blive taget i brug af de i alt otte FN organisationer, der har til huse i København.

Bæredygtighed og energieffektivitet har været helt centralt fra begyndelsen af byggeriet af FN Byen, og det har nu medført, at bygningen har opnået LEED® Platinum certificering efter det internationalt anerkendte miljøcertificeringsystem Leadership in Energy and Environmental Design, LEED. Blandt de mere markante grønne tiltag, som er anvendt i forbindelse med byggeriet, er følgende:

• Placering tæt på offentlige transportmidler, så behov for privat bilkørsel og dermed CO2 udledning reduceres
  • Etablering af rigeligt med cykelparkeringspladser samt bade- og omklædningsfaciliteter, så cykeltransport tilskyndes og dermed reducerer CO2 belastningen
  • Højisoleret facade med anvendelse af superlavenergiglas
  • Udvendig bevægelig solafskærmning styret efter solpåvirkning
  • Bevægelsessensorer der sikrer at belysning og ventilation kun er tændt i rum med aktivitet
  • Regnvand opsamles og genanvendes til toiletskyl
  • Beplantede tagarealer, der sikrer mikrofauna
  • Køling via havvand
  • Solcelleanlæg på taget, der producerer en signifikant del af bygningens el-forbrug

Alle disse tiltag, som betyder, at byggeriet har et meget lavt energiforbrug, har gjort FN Byen til det største danske erhvervsbyggeri, der modtager en LEED® Platinum certificering.

Allerede i 2012 opnåede projektselskabet FN-Byen P/S, som er ejet af By & Havn og Nordkranen, EU´s Green Building Partner titel.

LEED® er et internationalt anerkendt certificeringssystem, som er udviklet af United States Green Building Council for at kunne definere og fremme udviklingen af grønne og bæredygtige byggerier. LEED har været anvendt siden 1998 i forbindelse med byggerier, renoveringer, bydelsudviklinger m.m. i 147 lande i verden.

FN Byen er blandt de første LEED Platinum certificerede byggerier i Norden efter den skærpede revision af systemet, LEED 2009, og som nævnt det første, store erhvervsbyggeri i Danmark, der modtager certificeringen.

FN Byen ejes af konsortiet Harbour P/S, der består af ATP og PensionDanmark (hver 45,75 %) samt By & Havn (8,5 %). Bygningen er udlejet til den danske stat med otte FN organisationer som brugere.