Experimentarium åbner på Christiansholm

7. februar 2014

Størstedelen af den kunstige ø Christiansholm har været lukket for offentligheden indtil 2013, hvor en tegnestue, en modevirksomhed og et galleri flyttede ind. Nu tager Christiansholm endnu et vigtigt skridt, når den store publikumsmagnet Experimentarium slår dørene op 7. februar. Inden længe følger også en helt særlig restaurant.

Med sin placering i smørhullet af Københavns Havn lige over for Skuespilhuset er Christiansholm et sted, de fleste københavnere kender. Alligevel har få været på øen, fordi Den Danske Presses Fællesindkøbsforretning har haft sit lager der i mange år. Nu er stedet åbnet, og oplevelser og publikumsfaciliteter er på vej. De nye aktiviteter er en del af en midlertidig aftale og skal være på øen indtil ultimo 2017, hvor en ny lokalplan for området og dermed øens fremtidige anvendelse ligger fast.

Experimentarium, som er en af Københavns største attraktioner med over 300.000 besøgende årligt, åbner den 7. februar 3000 m2 udstillingsområde med bl.a. den nye særudstilling Vintersport. Experimentariums lokaler i Tuborg Havn skal moderniseres, og derfor flyttes aktiviteterne midlertidigt til Christiansholm i lejede haller ud mod havnebassinet.

”Vi glæder os helt vildt til at åbne Experimentarium City. Christiansholm er en fantastisk beliggenhed, hvor vi får mulighed for at prøve os selv af. Vi har arbejdet på at skabe sammenhæng med omgivelserne via store glaspartier i facaden, og man føler sig virkelig privilegeret, når man står i udstillingen og kan se ud på bådene, som sejler forbi med skuespilhuset i baggrunden,” siger Kim Gladstone Herlev, som er viceadm. direktør i Experimentarium.

By & Havn ejer Christiansholm. Øen har i mange år levet en stille og ikke så offentlig tilværelse, fordi By & Havn har haft en udlejningsaftale af jorden med Den Danske Presses Fællesindkøbsforening, som også har ejet størstedelen af øens bygninger. Hovedparten af området har altså tjent som et afspærret papirlager – deraf kælenavnet Papirøen. Men i 2013 flyttede arkitekt- og designvirksomheder og gallerier ind, og stedet blev åbnet for offentligheden. De nye aktiviteter er som nævnt midlertidige med en lejeperiode, som går til udgangen af 2017.

Kulturoplevelser

Ud over Experimentariums to haller skal en anden stor hal på hjørnet af havnebassinet og kanalen, der adskiller Christiansholm fra Operaen, bruges til restaurant samt til konferencer, koncerter, udstillinger og events. I foråret 2014 åbner for eksempel Copenhagen Street Food, som bliver et folkeligt gadekøkken og madmarked til fornuftige priser.

De kommende broer - Inderhavnsbroen over havneløbet og den ’trebenede’ Trangravsbro - betyder, at Papirøen i fremtiden kun ligger få minutter på cykel fra Kongens Nytorv.

Den Danske Presses Fællesindkøbsforening overdrog pr. årsskiftet 2012/2013 sine bygninger til selskabet Christiansholm Ø ApS. By & Havn indgik samtidig en aftale med Christiansholm Ø ApS om udvikling af øen. Bag selskabet står Union Holding v/ Klaus Kastbjerg som hovedaktionær i samarbejde med Nordkranen A/S. De har arbejdet for at finde det helt rigtige miks af midlertidige lejere, der matcher den unikke placering.

”Fælles for lejerne er, at de alle er innovative og dynamiske og inden for hver deres branche i den absolutte top. Alle som en er de med til at skabe det spændende miljø, der samtidig sætter Christiansholm på landkortet,” siger Klaus Kastbjerg.

Udviklingsdelen af aftalen mellem By & Havn og Christiansholm Ø ApS løber som sagt frem til nytår 2017/18. På det tidspunkt er det planen, at der i tæt samarbejde med Københavns Kommune, By og Havn samt Christiansholm Ø ApS er etableret et lokalplangrundlag for den fremtidige anvendelse af øen.