Dirt Jump styrkes på PLUG N PLAY

19. september 2014

Siden åbningen af det urbane idrætsområde PLUG N PLAY i Ørestad har den ekstreme cykelsport dirt jump været en af de mange discipliner, man kunne dyrke på anlægget. Nu bliver der bygget i Arenakvarteret nord for PLUG N PLAY, og det betyder, at dirt jump banen har holdt flyttedag. Den 21. september er der åbningsfest på den nye bane.

PLUG N PLAY er et midlertidigt aktivitets- og idrætsområde i Ørestad Syd, som ligger nær det sidste stop på metrolinjen (Vestamager). PLUG N PLAY er altid åbent, og aktiviteterne er gratis. By & Havn står bag etableringen af PLUG N PLAY, som blev åbnet af HKH Kronprinsen i august 2009.

Anlægget er midlertidigt, da den centrale del af Ørestad Syd skal udvikles, men det er planlagt, at PLUG N PLAY kan blive liggende frem til udgangen af 2016.
Dirt jump handler kort fortalt om at hoppe på og henover store og små jordbunker – kaldet dirt jumps. De store jumps er bedst til cykler, der er solide eller specialdesignede.

Foreningen Danske Freestyle Cyklister holder til på dirt jump banen på PLUG N PLAY, som foreningen har været med til at udvikle sammen med firmaet Dirt Builders.
”Vi har været med fra starten og har været meget glade for at være en del af fællesskabet på PLUG N PLAY og for samarbejdet med By & Havn. Dirt jump sporten er inde i en god udvikling i Danmark blandt andet takket være banen i Ørestad Syd. Banen er unik og findes ikke bedre her i landet,” siger Jeppe Vöge Jensen, der er formand for Danske Freestyle Cyklister.

Byggeriet rykker nærmere
Nord for banen ligger det kommende Arenakvarteret. Der er fuld gang i byggeriet af Royal Arena, og de fleste grunde i kvarteret er solgt og byggeri og salg af boliger skal i gang. Derfor er der brug for tilkørsels og arbejdsveje. Den eneste måde, det kan gøres på, er gennem det område, hvor den midlertidige dirt jump bane hidtil har ligget.

Derfor har By & Havn sørget for, at dirt jump banen er flyttet lidt sydpå, så der er plads til både tilkørselsvej og dirt jump banen. Samtidig er det aftalt, at den nye bane kan blive liggende på den nye placering til og med 2016.

”Dirt Jump banen på PLUG N PLAY har været en succes og foreningen Danske Freestyle Cyklister har været meget engagerede på banen. Selvom PLUG N PLAY er et midlertidigt anlæg, sørger vi for at holde liv i anlægget så længe som muligt. PLUG N PLAY er et tilbud til ørestadsborgerne og andre københavnere, og samtidig er det et sted, hvor By & Havn afprøver de forskellige sportsgrene med henblik på at videreføre de mest succesfulde i den videre byplanlægning,” siger udviklingschef Rikke Faaborg Jarmer, By & Havn.

Det er firmaet Dirt Builders, som i samarbejde med Danske Freestyle Cyklister har designet banen. Nu står den nye bane færdig. Formanden for Danske Freestyle cyklister er meget tilfreds: ”Banen er blevet endnu bedre end før, og den giver virkelig mulighed for flow, fart og udfordringer. Samtidig vil den nye bane med sine fliser give mulighed for kørsel en større del af året,” siger Jeppe Vöge Jensen.

ÅBENT HUS 21. SEPTEMBER

Den 21. september inviterer TrailCrew og Danske Freestyle Cyklister alle nysgerrige til et brag af en cykelfest på den nye bane, som de har døbt Vestamager Dirt. Her kan du møde nogle af Danmarks dygtigste dirt jumpers og se dem give den gas på banen. Oplev dem også lave stunts på det nye trickhop, der er en del af anlægget.

Der vil være forskellige konkurrencer på dagen, god musik og pølser på grillen. Hvis du selv har mod på at prøve dirt jump, er der selvfølgelig også mulighed for det.

Medbring din egen cykel – eller lån en dirt jump cykel og sikkerhedsudstyr og få instruktion af folkene fra TrailCrew, som er en del af Danske Freestyle Cyklister. TrailCrew har gennemgået en uddannelse i samarbejde med Danske Freestyle Cyklister og DGI og står bl.a. for undervisning på banen.

Eventet starter kl 13.00 og slutter når folk er helt ødelagte i kroppen efter at have givet den gas på cyklerne hele dagen! Arrangørerne håber, der vil dukke en masse mennesker op med cykler og godt humør!