Dansk Standard flytter ind i Nordhavns markante siloer

25. juni 2014

I dag kører de første flyttebiler op foran Portland Towers – de runde, totalt ombyggede siloer, der ligger på Sandkaj (Göteborg Plads 1) i Nordhavn. Dansk Standard flytter ind som den første nye virksomhed i et af Indre Nordhavns mest ikoniske byggerier.

Det allerførste grundsalg i Københavns nye, bæredygtige bydel ved vandet fandt sted i september 2012. Det var salget af de gamle, 59 meter høje Aalborg Portland siloer på Sandkaj (Göteborg Plads 1) til NCC Property Development. NCC Construction Danmark har stået for byggeriet.

Nu – mindre end to år senere – står byggeriet færdigt til indflytning. Og til august overdrages ejerskabet af byggeriet til Ejendomsselskabet Portland Towers P/S, der består af PFA, PensionDanmark og ATP Ejendomme.

Adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn, byder virksomheden Dansk Standard velkommen som de første i Århusgadekvarteret:

”Dansk Standard er pionerer i fortællingen om Indre Nordhavn. Det er en milepæl, at det første, ombyggede erhvervsbyggeri bliver taget i brug. Indre Nordhavn rummer allerede en del erhvervsvirksomheder, men ibrugtagningen af Portland Towers er et vigtigt skridt i udviklingen af området. Århusgadekvarteret kommer til at rumme mange boliger, men det er vigtigt for hverdagslivet i kvarteret, at veje og stræder befolkes af en god blanding af beboere og medarbejdere,” siger Jens Kramer Mikkelsen.

Ombygningen af de gamle cementsiloer betyder, at byggeriet har fået tilføjet en ’add-on’ på de eksisterende siloer – dvs. en udbygning på syv etager, der ’svæver’ i 24 meters højde og rummer bygningens kontorer. Beliggenheden på Sandkaj (Göteborg Plads) og byggeriets synlighed er helt unik – og fra bygningen er der 360 graders udsigt over Østerbro, havneløbet, Øresund og Nordhavn.

Adm. direktør Marius Møller, NCC Property Development, der står bag udviklingen af projektet, er både glad for byggeriets arkitektoniske og miljømæssige kvaliteter:

”Som udviklingsvirksomhed er det en del af vores dna at gå nye veje, som vi har gjort med siloerne. Det gælder både i.f.t. byggeri og arkitektur, men også i forhold til at gå ind i et spændende, nyt byudviklingsområde. Samtidig har det være naturligt at gå ind i en bæredygtig bydel, fordi det matcher vores mål om at sætte bæredygtigt byggeri på dagsordenen og fremme bæredygtige løsninger inden for byggeriet”, siger Marius Møller.

Dansk Standard flytter ind

Dansk Standard er landets standardiseringsorgan. Virksomheden flytter til Portland Towers for at få de rigtige rammer til at udbrede kendskabet til standarders værdi. Tanken er at benytte huset som Standardernes Hus – et experimentarium for standarder – og dermed vise omfanget og rækkevidden af standarders indflydelse på så godt som alt, hvad vi omgiver os med.

”I de kommende måneder etablerer vi i tæt samarbejde med Experimentarium en række interaktive installationer, så husets gæster i praksis kan opleve standardernes verden. Standardisering har enorm betydning for vækst og jobs herhjemme, og de nye rammer giver os mulighed for at give et bredere publikum indblik i standarders værdi for samfundet,” siger adm. direktør Anne Hasløv Stæhr, Dansk Standard.

Et kvarter i rivende udvikling

Foruden Portland Towers har By & Havn bl.a. solgt erhvervsbyggeret til PFA på Redmolen, som kommer til at rumme 25.000 etagemeter kontorbyggeri. Der er fortsat ledige erhvervsgrunde i kvarteret, men der er udsolgt af boligjord. Udviklerne melder om meget stor interesse for de første rækkehuse og lejligheder, som er udbudt til salg, og de første boligbyggerier skyder allerede op omkring Portland Towers. Så sent som i sidste uge var der grundstensnedlæggelse på A.P. Pension og KPCs Harbour Park byggeri, som netop er nabo til Portland Towers.

De nye medarbejdere i Portland Towers er langt fra de første, der dagligt går på arbejde i Århusgadekvarteret. I den del af kvarteret, som populært kaldes ’Den røde by’, og som rummer en række gamle og bevaringsværdige bygninger, holder en del virksomheder – herunder en række små, kreative bureauer, filmproduktionsselskaber og designvirksomheder - til.

Ny infrastuktur i kvarteret

Udviklingen i Århusgadekvarteret ses også på infrastrukturfronten. Der bliver lagt ledninger, anlagt kloaker, veje, pladser og gravet kanal i kvarteret. I løbet af de sidste uger er der kommet sort asfalt på de store veje, og man kan se den nye belægning i kvarterets mindre stræder flere steder.
Siden 1. juni 2013 har Nordhavn haft sit eget postnummer – 2150 Nordhavn. Og den 1. juli 2014 skifter kvarterets veje navne som følge af en beslutning i Københavns Kommunes vejnavnenævn.

Besøgende og medarbejdere til Portland Towers kører lettest ind via Redhavnsvej (omdøbes til Trelleborggade) og drejer til venstre ad Gittervej (omdøbes til Corkgade) for at komme frem til Århusgade. Der er anlagt en midlertidig parkeringsplads midt i Århusgadekvarteret på venstre hånd, når man kører ud ad Århusgade, kun cirka hundrede meter fra Portland Towers. Se også kortet herunder, som med grønt markerer de fremtidige færdselsforhold i kvarteret.

Fakta:

• Portland Towers ligger på Sandkaj (Göteborg Plads 1), hvor den gamle Redhavn lå. Redhavnen blev opfyldt i 1974
  • De er opført af Aalborg Portland i 1979 til brug for opbevaring af cement, der kunne losses og læsses direkte fra skibe ved kajkanten
  • Siloerne er udbygget og omdannet til et moderne kontorhus med 11.000 kvadratmeter kontorer og 3.000 kvadratmeter sekundære arealer som teknikrum, depot og omklædning
  • I alt er der etableret syv etager uden på siloerne. Øverst ligger den fælles kantine og udendørs panoramaterrasse til husets lejere
  • Med sine 59 meter er siloerne det højeste byggeri i Nordhavn
  • Miljøcertificeres efter BREEAM med klassificeringen ’Very Good’
  • Projektet er tegnet af DesignGroup Architects A/S
  • Kommende ejere: Ejendomsselskabet Portland Towers P/S, der består af PFA, PensionDanmark og ATP Ejendomme.