Brikkerne falder på plads i Arenakvarteret i Ørestad

19. juni 2014

Med to nye grundsalg til Tetris A/S og CPHinvest på i alt 40.000 m2, kommunale investeringer og en sports- og musikarena, der nu skyder op af jorden, begynder konturerne af Arenakvarteret i Ørestad Syd at træde frem. Endnu er området åbent land, men om få år har København fået et nyt kvarter med enestående lokalmiljø, familieboliger og byrum i symbiose mellem by og fælled.

Ørestad Nord, City og Syd er alle levende bydele med fuld gang i udviklingen. Nu er tiden inde til udviklingen af den nordlige del af Ørestad Syd - nemlig Arenakvarteret, der ligger syd for motorvejen.

Den kommende sports- og musikarena, Royal Arena, som forventes at åbne i 2016, har givet bydelen sit navn, men det bliver meget mere end et kvarter omkring en arena. Det bliver et grønt og varieret bykvarter med direkte adgang til fælleden i Naturpark Amager. Et bykvarter med rækkehuse, forskellige lejlighedstyper, erhvervsbyggerier, daginstitution, skøjtehal og en skole med særlig idrætsprofil, der fint understreger hele Ørestad Syds fokus på sport, bevægelse og friluftsliv.

”Arenakvarteret er en meget vigtig brik i det store Ørestadspuslespil, fordi vi med realiseringen af det kvarter får forbundet Ørestad City og Ørestad Syd. Vi får ganske enkelt mere sammenhæng i Ørestad”, siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn.

Fra by mod åbent land
Arenakvarteret bliver et bolig-, erhvervs- og aktivitetsområde med en meget attraktiv beliggenhed. Kvarteret vil samle sig omkring en karakteristisk byfælled, der som et grønt flodleje strækker sig fra fælleden mod vest til metroen mod øst, og trækker naturen direkte ind i bykvarteret. Ankommer man til kvarteret via Kanalpladsen ved Ørestads Boulevard, vil man på en gåtur gennem kvarteret langs byfælleden få fornemmelsen af at bevæge sig gradvist fra by mod åbent land.

”Vi kan se, at det i høj grad er børnefamilier, der flytter til Ørestad. Der er gode transportmuligheder, et levende miljø, og nu kan man snart få sin egen bolig midt i naturen – nogen med en lille have til – med ti minutter til Kongens Nytorv. Her kan man få det hele”, siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn.

Tetris og CPHinvest bygger rækkehuse
Syd for den grønne byfælled har By & Havn netop solgt byggegrundene til to boligkvarterer Skovkvarteret og Parkkvarteret. Developerne er hhv. Tetris A/S og CPHinvest, der hver især skal bygge primært familieboliger i form af rækkehuse og lejligheder.

”Vi har et ønske om at bygge lækre boliger til almindelige mennesker. Og det ønske kan vi realisere i Arenakvarteret, endda med fremragende infrastruktur og enestående natur lige rundt om hjørnet. Så jeg glæder mig meget til at åbne for salget af vores kvalitetsrækkehuse allerede senere på året,” siger Peter Soldbro Dubin, direktør i CPHinvest.

Alle boliger opføres med grønne tage og forskudt i forhold til hinanden, så der opstår interessante byrum i kvartererne. Parkering kommer som i resten af Ørestad til at foregå i nærliggende parkeringshuse. Og dermed bliver der plads til fri bevægelse for store og små i de forskellige stræder, torve og pladser mellem husene.

Tetris A/S har gode erfaringer med at bygge familieboliger i Ørestad.

”Vi har fået en masse værdifuld viden og indsigt med fra Radiorækkerne i Ørestad Nord, som er vores seneste byhuskvarter bygget til københavnske familier. Vi var med alle søndage til åbent hus i Radiorækkerne og har mødt samtlige 86 familier. Vi interesserer os for hvad vores målgruppe reelt vil have, og i Skovkvarteret skal vores viden blive til en unik lille grøn by, i byen - hvor boligerne er designet med den urbane københavnske familie i fokus”, fortæller direktør i Tetris, Rasmus Friis.

Selvom de to kvarterer vil have mange fællestræk i form af boligmasse mm, vil blandt andet beplantningen være forskellig, og dermed give forskellige oplevelser af et boligområde i Arenakvarteret. Som navnene angiver, vil Skovkvarteret have en mere vild og fritvoksende karakter, hvor Parkkvarterets beplantning vil have plantagen som inspiration.

Almene boliger
Ud over Tetris A/S og CPHinvest, der forventer at gå i jorden allerede til efteråret, vil AKB opføre Almen Bolig+ og almene plejeboliger i Arenakvarteret. Almen Bolig+ er et alment boligkoncept, hvor drift og vedligeholdelse varetages af beboerne selv mod en lavere husleje. Endelig råder Ørestad Development over en boligbyggeret i den nordlige ende af kvarteret, og dermed er næsten alle boligbyggemuligheder disponeret.

Arenakvarteret bliver omkranset af høje, fritstående erhvervsbygninger, der sammen med arenaen danner vægge langs de større trafikerede veje, mens der i midten af kvarteret og ud mod Kalvebod Fælled kommer to til fem etagers boligbyggerier sammen med ni etagers boligtårne, der ligger punktvis spredt.

Sammenlignet med det øvrige Ørestad Syd, bliver kvarterets bygninger i en forholdsvis lille skala og med stor variation med forskellige hustyper, facader, højder og dybder. Som overalt i Ørestad er høj arkitektonisk kvalitet i fokus.

Fakta:
Arenakvarteret kommer til at rumme i alt 270.000 etagemeter byggeri. Bolig og erhverv udgør ca. 200.000 etagemeter, og de offentlige bygninger samt arena inklusiv udvidelsesmulighed på ca. 70.000 etagemeter.

Arenakvarteret er sammensat af fem forskellige mindre kvarterer, der omgiver den tværgående byfælled. Hertil kommer Royal Arena, en skøjtehal, en skole, samt en række andre offentlige institutioner.

• Skovkvarteret: Boligkvarter med overvejende rækkehuse. Udvikles af Tetris A/S og AKB
  • Parkkvarteret: Boligkvarter med overvejende rækkehuse. Udvikles af CPHinvest og AKB
  • Kanalkvarteret: Erhverv, plejeboliger og almene boliger. Udvikles af AKB
  • Hannemannskvarteret: Boliger og erhverv. Endnu ikke solgt
  • Nordre fælledkvarteret: Erhverv og boliger. Udvikles af Ørestad Development og AKB. Erhverv ved By & Havn
  • Se det interaktive kort over grundene i Arenakvarteret på orestad.dk/arenakvarteret

Lokalplantillægget for Arenakvarteret tager udgangspunkt i en masterplan udarbejdet af Tegnestuen Vandkunsten. Masterplanen er resultatet af parallelopdraget, som blev gennemført af By & Havn og Realdania i samarbejde med Københavns Kommune fra januar til april 2011.

Tidshorisont:
2014: Forventet byggestart boliger i Skovkvarteret og Parkkvarteret.
2015: Kanalplads og kanaler ved Robert Jacobsens Vej forventes anlagt.
2016: Royal Arena, hovedveje og den inderste del af byfælleden er anlagt. Skøjtehallen forventes at stå klar.
2018: Den nye skole og yderste halvdel af byfælleden er færdig.