2014 i By & Havn

22. december 2014

Masterplan i Ørestad Syd. Åbning af Københavns nye krydstogtterminal og åbningsfest i Nordhavn. Det er bare tre af de mange begivenheder, der gjorde 2014 til et godt og travlt år for By & Havn.

2014 synger på sidste vers, og By & Havn kan se tilbage på et rigtig godt år med mange og forskelligartede projekter.

"Der er mange highlights i 2014. Da Dronningen indviede krydstogtterminalen med en flot tale. Og da vi valgte vinderen af konkurrencen om den nye masterplan i Ørestad Syd, som vi skal folde yderligere ud i 2015. Og selvfølgelig da vi åbnede Nordhavn og nordhavnsudstillingen sammen med 5.000 nysgerrige københavnere - selvom himmel og hav stod i et netop den dag. Men også fx det fornemme miljøstempel, som FN Byen fik, og den store succes for den nyindrettede dirt jump bane på PLUG N PLAY er godt at tænke tilbage på," siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn.

Ny masterplan i Ørestad Syd
En af de væsentligste og mest fremadrettede begivenheder i 2014 har været afholdelsen af en projektkonkurrence om en ny masterplan for et godt 20 hektar stort område i Ørestad Syd. EU udbuddet om konkurrencen blev iværksat i maj, og i november blev vinderne, den århusianske arkitektvirksomhed TRANSFORM og rådgiveren Bascon, fundet. Vinderforslaget opdeler arealet i forskellige boligtyper; Området nord for Asger Jorns Allé skal rumme et stort rækkehuskvarter, og syd for alléen bygges karréer med etageboliger i varierende størrelser.

Masterplanen foreslår, at hovedgaden Asger Jorns Allé samler alle offentlige og udadvendte aktiviteter såsom fx butikker, caféer, sundhedshus, borgerservice, institutioner osv. Desuden tænkes det, at Asger Jorns Allé kan rumme en række sportsfaciliteter, der henvender sig til lokale beboere og til besøgende. Inspirationen til idrætsmulighederne kommer særligt fra det midlertidige, urbane idrætsområde PLUG N PLAY, der ligger i en del af konkurrenceområdet.

"Med den nye plan er jeg sikker på, at Ørestad Syd bliver et endnu mere attraktivt kvarter for københavnske familier, der både vil bo bymæssigt, have let adgang til København City og samtidig sætter pris på at have frisk luft og fælledens høje himmel lige uden for døren. Planen giver et godt grundlag for næste udviklingsbølge i Ørestad og vi glæder os til at påbegynde salget af byggeretter – formentlig i løbet af foråret 2015," siger Jens Kramer Mikkelsen.

Travlhed fra årets begyndelse

Ellers begyndte By & Havns årgang 2014 allerede den 2. januar, hvor sidste del af FN Byen blev overdraget til den danske stat, som stiller det stjerneformede byggeri til rådighed for FN. Otte FN organisationer har kontor i byggeriet, som dermed gør København til den 6. største FN hovedstad i verden. Kort tid efter modtog byggeriet den prestigefulde LEED Platinum certificering for sin lave miljøbelastning, og i marts var FN Byen nomineret til den anerkendte ejendomspris, MIPIM Award, i kategorien 'Bedste erhvervsbyggeri'.

I januar 2014 blev det allerførste spadestik til boliger taget i Århusgadekvarteret i Indre Nordhavn. Det var Kuben Byg og Casa Nord, som igangsatte byggeriet af Havnehuset. I dag er boligerne i Havnehuset for længst udsolgt, og i byggeriets anden etape er der meget få ledige boliger tilbage. Der er indflytning for de første beboere i Nordhavn i maj 2015.

Se interaktivt kort over Århusgadekvarteret

Også i Ørestad har 2014 været præget af dynamik, igangsættelser og indflytninger. Alene i marts var der spadestik på ni biografsale i en stor udvidelse af shoppingcentret Field's, på Domeas almene boligbyggeri i Ørestad Syd og på Nordeas 46.000 m2 store domicilbyggeri i Ørestad Nord.

"Vores rolle er jo at udvikle nye bydele i København, så det at fejre at et nyt byggeri påbegyndes, er en helt central markering - hver eneste gang. Det er altid glædeligt, når arbejdspladser, underholdningstilbud og boliger rykker til Ørestad, som hele tiden lægger nye lag på og udvikler sig," siger Jens Kramer Mikkelsen.

Se interaktivt kort over Ørestad Nord

Se interaktivt kort over Ørestad City

Udvikling i Nordhavn
I maj kunne Hendes Majestæt Dronningen indvie den nye krydstogtterminal på nyindvundet land på Oceankaj i Nordhavn. Kajen er 1.100 meter lang og kan betjene op til tre store krydstogtskibe samtidig og er med til at sikre Københavns position som en førende europæisk destination.

Terminalbygningerne modtog i øvrigt en pris ved den årlige præmiering af 'gode og smukke bygninger' fra Københavns Kommune i november.

Jorden til Nordhavnsudvidelsen kommer bl.a. fra Metrobyggeriet, og arbejdet kører på højtryk: By & Havns jordmodtagelse registrerede i oktober en foreløbig rekord med 618 lastbiler på én dag.

Foruden krydstogtterminalen er Nordhavnsudviklingen også rumme den kommende containerhavn og dermed give plads til, at byudviklingen kan fortsætte i Indre Nordhavn.

lndre Nordhavn er nærmest forvandlet i 2014. Infrastrukturarbejderne med anlæggelse af pladser og veje er i fuld gang, og det sker samtidig med, at de mange investorers entreprenører arbejder på fuld kraft på at få de kommende boligbyggerier færdige til indflytning. Udviklingen er tydeligst i Århusgadekvarteret, men også fx på Marmormolen er der gang i boligbyggeriet Marmorbyen, der ligger som nabo til FN Byen.

Der er allerede et mangfoldigt og levende erhvervsliv i indre Nordhavn, og det giver både muligheder og udfordringer for erhvervslejerne, der oplever de store anlægsarbejder fra første parket, når områderne udvikler sig. Men byudviklingen tiltrækker også mange, og nye kunder kommer hele tiden til.

Vigtigt jubilæum i Ørestad
Maj var også en vigtig måned i Ørestad. Der var det nemlig nøjagtig 10 år siden, de allerførste beboere flyttede til bydelen, nærmere bestemt til Karen Blixen Parken i Ørestad Nord. 10 år er ikke ret længe i en 'normal' bys historie, men i Ørestad er det svært at begribe, hvor meget der er sket i perioden. Boliger, virksomheder, folkeskole, gymnasium, universitet, bibliotek, shoppingcenter, plejehjem, kollegier, butikker, spisesteder, hoteller, koncertsal, idrætsområder, p-huse og cirka 10.000 beboere. Alt dette var der ikke for bare 10 år siden!

Jann Kuusisaari er en af pionererne, der har boet i Ørestad Nord i hele perioden: "Det var larm, mudder og byggeplads. Men vi vidste, at det var den rigtige beslutning, vi havde truffet, selv om folk sagde, "hvor er I dumme". Der gik ikke ret langt tid, før de begyndte at sige, "hvor er I heldige". Men vi var ikke heldige, vi turde bare tro på projektet. I dag, 10 år senere, er planerne for Ørestad Nord blevet til virkelighed, og vi er meget glade for den investering, vi lavede dengang," siger Jann Kuusisaari.

Og netop pionerånden og ønsket om at skabe nyt præger stadig mange af Ørestads beboere. Det ser man fx i Ørestad Idrætsforening, der på få år er vokset fra ingenting til en levende og mangfoldig klub med mange forskellige idrætstilbud til både børn og voksne. Over en weekend i slutningen af maj organiserede foreningen for anden gang en stor idrætsfestival i Ørestad, og i slutningen af august fandt Ørestad Kulturdage traditionen tro sted - ligeledes organiseret af lokale kræfter. Ørestad kan selv.

Arenakvarteret er godt på vej
I juni kunne By & Havn melde ud, at selskabet har solgt størstedelen af de kommende byggeretter i Arenakvarteret i Ørestad Syd til forskellige investorer. Byggeriet i Arenakvarteret udformes primært som familieboliger i form af rækkehuse og lejligheder, der opføres med grønne tage og forskudt i forhold til hinanden, så der opstår interessante byrum i de forskellige dele af Arenakvarteret. Investorerne i kvarteret tæller bl.a. CPHlnvest, Tetris, Ørestad Development og boligforeningen AKB, og det forventes, at de første boligbyggerier går i jorden i begyndelsen af 2015.

Nu tages der fat på infrastrukturarbejdet med blandt andet etablering af Kanalpladsen, der bliver en naturlig indgang til det nye kvarter, ligesom Hannemanns Allé skal udvides for at kunne håndtere trafikken til blandt andet arenaen, der har givet navn til kvarteret. Den nye multiarena opføres også netop nu, og man kan tydeligt se strukturen til bl.a. tilskuerpladserne fra Ørestads Boulevard. Arenaen fik også sit officielle navn i april 2014 - Royal Arena.

Se interaktivt kort over Arenakvarteret

Arenakvarteret kommer også til at nyde godt af budgetaftalen i Københavns Kommune for 2014. Kommunen har nemlig vedtaget at bygge ny folkeskole i kvarteret med tre spor og plads til 750 elever. I forbindelse med den nye skole bliver der også etableret 336 KKFO/fritidspladser, 168 klubpladser og idrætsfaciliteter til skolens brug. Det forventes, at skolen kan tages i brug i 2018.

Sommer i havnen
Allerede først på året åbnede Experimentarium midlertidigt på Christiansholm - bedre kendt som Papirøen. Senere åbnede bl.a. Copenhagen Street Food, og tilstrømningen af nysgerrige besøgende på øen tog til henover sommeren. Fra strandstolene på kajkanten har de mange besøgende nydt udsigten over Københavns havneløb og de nye Svartbag mågeskulpturer, som blev afsløret i slutningen af juni. Også i efteråret og vinteren har Papirøen været et populært udflugtsmål for folk på jagt efter lækker og prisfornuftig mad, loppe- og julemarkeder, designudstillinger og selvfølgelig Experimentariums mange fristelser for nørdede pilfingre.

De midlertidige aktiviteter på Christiansholm kan blive liggende frem til årsskiftet 2017/2018. På det tidspunkt er det planen, at der i tæt samarbejde mellem By & Havn, Københavns Kommune samt udviklingsselskabet CØ P/S (består af Unionkul Holding, Nordkranen og Danica ejendomme) skal etableres et nyt lokalplangrundlag for den fremtidige anvendelse af øen, som både rummer bl.a. boliger og en større, offentlig facilitet. Dette arbejde er allerede igangsat.

Københavns havn har der i det hele taget været tryk på – særligt i de varme solrige sommermåneder, hvor københavnerne og byens mange turister strømmede ned til vandet.

By & Havn har i år i samarbejde med Københavns Politi gjort en ekstra indsats for, at alle kan færdes trygt i sikkerhed for fartsyndere. Blandt andet har By & Havn opsat fartmåler på Langebro, som med det samme viser de sejlende, om de sejler for stærkt. Det er ikke et problem, der løses på en sommer, men både Københavns Politi, sejlklubber og beboerforeninger har givet positive tilbagemeldinger, så indsatsen fortsætter i 2015.

Nordhavn og udstilling åbnede
Endelig bød 2014 på en af de helt store begivenheder, da Nordhavn officielt åbnede den 31. august. Frem til kort før åbningsdagen var det meste af Indre Nordhavn - inklusiv Århusgadekvarteret - afspærret af frihavnsgitteret, men nu er gitteret flyttet, og det blev fejret med et væld af arrangementer, hvor Nordhavn virkelig blev vist frem af By & Havn og de mange investorer i området. Uheldigvis var vejret ikke med arrangementet, men trods storm og skybrud mødte ca. 5.000 nysgerrige københavnere frem for at blive klogere på udviklingen i bydelen.

Den 31. august åbnede også By & Havns store udstilling, Himmel og hav! i stueetagen af en af de gamle DLG siloer på Helsinkigade 29 i Århusgadekvarteret. Udstillingen giver et grundigt overblik over området, strukturplanen, visionerne og de mange initiativer, som er i gang med at omskabe Indre Nordhavn til Københavns nye bydel ved vandet.

Og endelig åbnede den midlertidige kajak- og robådsforpost på Nordre Molehoved i Århusgadekvarteret den 31. august. By & Havn har indgået aftale med tre roklubber i Svanemøllehavnen om at etablere fire containere, en rampe og en flydebro, hvilket giver klubberne mulighed for at opbevare og søsætte både og dermed have let adgang til havneløbet i Københavns havn.  Da frihavnsgitteret blev flyttet, ophørte områdets status som frihavn. I den anledning har By & Havn etableret en betalingsparkeringsplads i terræn, der skal betjene områdets erhvervsdrivende og kommende beboere, indtil de tre planlagte P-huse er opført. Det første P-hus bliver opført for enden af Helsinkigade med plads til ca. 500 biler.

Nu skal Teglholmen udvikles
I Sydhavnen, der bl.a. består af de tre kvarterer Sluseholmen, Teglholmen og Enghave Brygge er der også gang i både grundsalg og byggeri. By & Havn ejer den sydøstlige del af Teglholmen, og selskabet offentliggjorde i november, at der er solgt fire byggeretter til Arkitektgruppen, Obel-LFI Ejendomme, REKA gruppen og NREP på i alt 63.800 etagemeter boligbyggeri. Samtidig er entreprenørvirksomheden CG Jensen valgt som totalentreprenør på infrastrukturen, og det store arbejde med at etablere forsyningsledninger, anlægge veje, pladser, udgrave kanaler og bygge broer samt syv pierer ud i havneløbet er så småt gået i gang. Arbejdet finder sted samtidig med, at flere af investorerne forventes at gå i gang med byggeriet af etageejendommene, så der bliver rift om pladsen i de kommende år.

By & Havns arealer på Teglholmen skabes efter samme grundopskrift som hos naboen - det populære kanalkvarter, Sluseholmen. Det er den hollandske stjernearkitekt Sjoerd Soesters, som helt tilbage i 1999 udviklede en plan for hele området fra Sluseholmen i syd til Kalvebod Brygge i Nord. For nylig blev lokalplanen for Enghave Brygge vedtaget i Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune blandt andet på baggrund af en VVM-redegørelse, som By & Havn har fået lavet i samarbejde med Orbicon, og det forventes, at dette område også vil udvikle sig i den nærmeste fremtid.

Se interaktivt kort over Teglholmen

Principaftale sikrer fremtiden
Den høje kadence i 2014 ser bestemt ud til at fortsætte i det kommende år. Bl. a. skal masterplanen for Ørestad Syd kvalificeres yderligere og ende som et lokalplanforslag, der skal arbejdes med flere områder i Indre Nordhavn, med infrastrukturprojekterne bl.a. på Teglholmen og i Arenakvarteret og en lang række andre opgaver.

I maj 2014 indgik regeringen og Københavns Kommune en principaftale om en lang række forhold, som kommer til at påvirke By & Havns forretningsområder. Principaftalen omhandler en afgrening af Metro Cityringen til Sydhavnen, at der skal bygges flere metrostationer i Nordhavn, at der skal bygges en vejtunnel fra Nordhavnsvej under Svanemøllebugten til Nordhavn samt at der gives tilladelse til, at By & Havn kan fortsætte byudviklingen på yderligere arealer i Nordhavn. Samtidig ændres ejerforholdene for selskabet, således at Københavns Kommune overtager 40 procentpoint af statens ejerandel. Principaftalen forventes at blive vedtaget ved lov primo 2015.

"By & Havn eksisterer for at skabe forandring. 2014 har været et fantastisk godt år, hvor selskabets forretningsområder har udviklet sig positivt, og hvor vi har sat vores aftryk på Københavns byudvikling. Intet tyder på, at 2015 bliver mindre dynamisk, og vi vil gå til opgaverne med ydmyghed," siger Jens Kramer Mikkelsen.