Programmet for åbning af Nordhavn er klar!

28. august 2014

Tag familien med og tjek byggepladserne ud. Besøg en prøvelejlighed. Se fremtidsplanerne for Nordhavn i udstillingen. Gå på designauktion. Spis frokost i Meyers Pop Up Køkken. Besøg farmers market og lyt til Signe Wenneberg. Klap en gummiged og få taget et foto i en gravko. Leg og byg i Drømmebyen. Sejl på vandet og prøv nye sportsgrene. Og meget meget mere.

Søndag den 31. august får København officielt en ny bydel ved vandet, når Nordhavn holder stor åbningsfest. Programmet er klart og byder på aktiviteter for hele familien. Hent det her eller få det udleveret ved ankomsten til Nordhavn.

”Det er stort, det her. Efter flere års tilløb bygger vi ny by for fuldt tryk i Indre Nordhavn. Det er størstedelen af Københavns gamle industrihavn, der over de kommende årtier bliver omdannet til en ny københavnerbydel. Og nu er vi på et sted, hvor vi endelig kan sætte maskinerne på pause for en dag og invitere byens indbyggere og andre interesserede indenfor, så de kan se, hvad vi laver. Det glæder jeg mig personligt rigtig meget til,” siger By & Havns adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, der sammen med selskabets bestyrelsesformand Carsten Koch og Københavns Kommunes overborgmester Frank Jensen vil forestå den officielle åbning af Nordhavn.

"Nordhavn er en vigtig brik i Københavns fremtidige udvikling. Med vand på tre sider og en charme, der viser en del af Københavns historie, er jeg sikker på, at Nordhavn bliver til glæde for rigtig mange københavnere, ikke kun dem der kommer til at bo her, men alle, der elsker en tur langs vandet," siger overborgmester Frank Jensen.

Fejringen sættes i gang kl. 11.00 med en spektakulær danseforestilling, som foregår på muren af den store DLG Silo i 40 meters højde. Derefter begynder den officielle åbning, og man kan hele dagen besøge By & Havns nye udstilling ”Himmel og hav!” om byudvikling med udgangspunkt i Nordhavn. Den første time bydes på croissanter, kaffe og juice.

Byggefelterne i Århusgadekvarteret holder åbent hus, så man kan komme helt tæt på byggeriet af den nye bydel. Hør og se hvordan man laver boliger i en kornsilo eller tag børnene med til koncert med Chapper. Kig indenfor i kvarterets første nye lejligheder. Og få taget et nyt profilbillede, mens du sidder i en gravemaskine, en gummiged eller en dumper.

Bevæg dig rundt mellem aktiviteterne til fods – og husk at lægge vejen forbi spidsen af Redmolen, hvor 150 børn fra Strandvejsskolen har arbejdet hele ugen på at skabe Drømmebyen i Nordhavn. Sammen med lærere, kunstnere og arkitekter har eleverne gennem længere tid arbejdet på at skabe Nordhavn ud fra elevernes egne forestillinger. Sæt dig til rette i udstillingen, lad dig inspirere af udsigten til både Københavns havneløb og Øresund og deltag selv i at bygge en fælles skulptur eller konstruér bygninger til drømmebyen i mini-gasbeton blokke. Drømmeby-værkstedet er naturligvis for hele familien.

I Indre Nordhavn ligger en del showrooms for en række designvirksomheder. På åbningsdagen udstiller og sælger designvirksomhederne lækkert design inden for møbler, lamper, tøj og tekstiler. Byd på det, du gerne vil have med hjem – overskuddet går til projektet ’Foreningsliv for alle’, der administreres af DGI.

Nordhavn bliver som fremtidigt bykvarter blandt andet kendetegnet ved at være en grøn bydel omringet af det blå vand med fokus på et aktivt byliv. Og det vil naturligvis afspejle sig i aktiviteterne på åbningsdagen.

I den grønne afdeling kan man blandt andet besøge ØsterGROs farmers market med delikatesser og friske grøntsager høstet på et stort taglandbrug på Østerbro. Journalist og forfatter Signe Wenneberg afholder børneworkshop med høns og blomsterbinding og for de voksne holder hun foredrag om Urban Gardening, og om hvordan du forvandler asfalt til grøn oase.

Vandet, der omgiver hele Nordhavn bliver for alvor taget i brug til festlighederne. Fra Fortkaj på nordsiden af Århusgadekvarteret vil der dagen igennem afgå gratis turbåde med tre kvarters mellemrum, som tager dig med på en guidet tur i Nordhavn fra vandsiden. I løbet af dagen afgår 19 guidede sejlture, og i tilgift kan du komme på guidede gåture, der tager udgangspunkt i udstillingen Himmel og hav! og bagefter tager dig med rundt til de hemmelige steder i Indre Nordhavn.

På den sydvendte Sandkaj er der gjort plads til at boltre sig i vandet med bl.a. robåde, kajakpolo, stand up paddle og rafting. Her kan alle være med fra seks år og opefter.

Åbningsdagen markerer nemlig også indvielsen af den nye kajak- og robådsforpost, som indvies af overborgmester Frank Jensen kl. 11.30, og som betyder, at det bliver væsentligt mere bekvemt at søsætte sin kajak eller robåd i fremtidens indre Nordhavn.

For de aktive, der kan lide at røre sig i byen, inviterer DGI til CrossGym-træning og Panna-fodbold på havnepromenaden med udsigt ud over Københavns Havn. JAJA Architects giver et smugkig på By & Havns kommende P-hus ’Den røde tråd’ og fortæller mere om p-husets mange kvaliteter. Fra 2015 har du mulighed for at dyrke CrossGym, Panna-fodbold, hoppe i trampolin eller blot nyde en kop kaffe i 8-sals højde, idet taget på det kommende P-hus indrettes til en kæmpe aktivitetsplads.

Og skulle du blive sulten undervejs, så er der også råd for det. Meyers Pop Up Køkken har smagsprøver med, som tager afsæt i den produktion af bl.a. røgvarer og eddike, som foregår i Nordhavn. I Pop Up Køkkenet kan du desuden købe bl.a. flæskestegssandwich og is fra Skarø, mens en af landets bedste DJs – Thomas Madvig serverer lækre toner.

Det bliver en fest for alle, der interesserer sig for at bo i byen.

Og husk at vi allerede nu har skudt gang i vores #2150Nordhavn fotokonkurrence. Upload dine bedste billeder fra Nordhavn med tagget #2150Nordhavn og deltag i konkurrencen om et GoPro Hero 3 kamera.