PenSam og By & Havn opfører 128 yderligere boliger på Marmormolen

18. december 2014

PenSam og By & Havn, der i forvejen står bag opførelsen af 128 attraktive lejelejligheder på Marmormolen i Københavns Nordhavn, udbygger samarbejdet til at omfatte yderligere 128 boliger på nabogrunden.

Marmormolen er mest kendt for at huse den otte-takkede FN Byen, men på grunden ved siden af FN byen skyder boligbyggeriet Marmorbyen op, og der er rejsegilde på de første lejelejligheder midt i januar.

Nu har de to ejere af Marmorbyen, PenSam og By & Havn, besluttet at udvide samarbejdet til nabogrunden, hvor der kan bygges 128 boliger svarende til 14.000 etagemeter. Ligesom første etape tegnes byggeriet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter og NCC Construction Danmark A/S er valgt som entreprenør.

Byggeriet af de nye lejligheder påbegyndes i august 2015 og forventes at stå klar i slutningen af 2016. Den første etape af byggeriet står færdig allerede i sensommeren 2015.

Foruden de nye 128 lejligheder vil byggeriet rumme fire erhvervslejemål og et fælleslokale. De fleste boliger bliver 3- og 4-værelsers med et gennemsnitligt areal på 105 m2.

”Det var oplagt at videreføre det gode samarbejde med PenSam og bygge yderligere kvalitetsboliger på denne fremtrædende placering, hvor alle boliger får altaner med udsigt til havnebassinerne og samtidig ligger helt centralt i forhold til Østerbro, S-toget, den kommende Metrostation og Århusgadekvarteret, der transformeres netop nu lige på den anden side af havnebassinet,” siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn.

Også pensionsselskabet PenSam er glade for at være partner i den videre udvikling.

”Vi kan skabe attraktive afkast til vores kunder, så de kan få en god pension, og samtidig bidrager vi yderligere til udviklingen af København og skaber beskæftigelse. Det er meget positivt,” siger Helen Kobæk, adm. direktør i PenSam.

NCC Construction står for selve opførelsen:

”Vi er glade for at tage fat på endnu et spændende boligprojekt på Marmormolen og dermed være med til at sikre københavnerne en ny attraktiv bydel med flotte miljørigtige boliger, som placeres i dejlige omgivelser, ” siger Martin Palmquist, direktør i NCC Construction.

Det samlede byggeri Marmorbyen (etape 1 og 2) opføres i robuste materialer, som afspejler havnebeliggenheden. Byggeriet består af 12 selvstændige byggeafsnit, hvor otte byggerier fremstår som vinklede og fire som rektangulære blokke. På hver af de vinklede blokke placeres et tårn. Alle boliger får altaner, som er tilbagetrukket og vinklet i forhold til bygningskroppen. Boligerne omkranses af vand i kraft af tre nybyggede kanaler, hvoraf den ene løber gennem byggeriet og dermed opdeler det i to selvstændige boligøer. Desuden er der lagt vægt på at etablere mange fælles gårdrum i høj kvalitet.

2. september 2013 var der første spadestik på 1. etape af Marmorbyen. Fra venstre: Martin Palmquist, direktør i NCC Construction Danmark A/S, Helen Kobæk, adm. direktør i PenSam og Jens Kramer Mikkelsen, adm. direktør i By & Havn.