VM i håndbold til Ørestad

28. oktober 2013

Det internationale Håndbold Forbund (IHF) har netop afgjort, at Danmark og Tyskland sammen skal være værter for VM i herrehåndbold i 2019. Københavns nye arena i Ørestad Syd kommer i den grad i spil.

Danmark bliver sammen med Tyskland vært for VM i Herrehåndbold i 2019. Det er netop blevet afgjort ved et møde i det internationale håndboldforbund, IHF i Doha, Qatar. Det er allerede nu bestemt, at flere af kampene skal spilles i den kommende multiarena i Ørestad – og med stor sandsynlighed også finalen. Dermed er den første store begivenhed i Københavns nye multiarena på plads mere end to år før åbningen i begyndelsen af 2016.

”Her fra By & Havn skal der lyde et stort tillykke til DHF med værtskabet i 2019. Og et stort tillykke til Arena CPHX med at få den første store internationale begivenhed i kalenderen. Ørestad en sund bydel med en enestående infrastruktur, så jeg kan dårligt tænke mig en bedre ramme for en sportsbegivenhed i denne kaliber”, siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn.

Når verdens bedste håndboldspillere indtager arenaen i 2019, vil de blive modtaget af et Arenakvarter, der ser væsentligt anderledes ud i end i dag. Byudviklingen er på vej til Ørestad Syds nordlige del, som er et af de sidste helt ubebyggede områder i Ørestad. I 2019 vil man i Arenakvarteret finde både en skole og en skøjtehal, der ligger på hver sin side af den gennemgående byfælled. Derudover er der planlagt flere institutioner, ligesom der er solgt byggejord til adskillige boliger i kvarteret.

Det danske håndboldforbund, DHF har søgt om værtskabet sammen med det tyske håndboldforbund og de to forbund skal nu fordele kampene. Fra Danmarks side har man stillet Københavns nye multiarena, Jyske Bank Boxen i Herning, Gigantium i Aalborg og Ballerup Super Arena til rådighed.

Om Copenhagen Arena
Copenhagen Arena bliver designet af 3XN, HKS architects, Arup, ME Engineers og Planit-IE. Med Copenhagen Arena får København og Danmark en arena i international topkvalitet, hvad angår publikumskomfort, akustik og funktionalitet. Samtidig er det en arena, der vil fremstå som et markant ikon og som en generator for bylivet i Ørestad. Arenaen får plads til 15.000 tilskuere. Arenaen forventes at stå færdig primo 2016. Driften af arenaen bliver varetaget af Live Nation, som vandt udbuddet af arenadriften.

Læs mere om arenaen på Arena CPHX hjemmeside.