PKA bygger kvalitetsboliger på en af Indre Nordhavns bedste adresser

22. august 2013

PKA har købt en grund af By & Havn til opførelse af 91 lejligheder på Sandkaj i
Århusgadekvarteret i første række til havnebassinet med udsigt til Marmormolen
og Øresund.

Sandkaj bliver i nær fremtid en af Indre Nordhavns vigtigste havnepromenader. Om få år vil beboere, medarbejdere og besøgende i Århusgadekvarteret kunne nyde eftermiddagssolen langs den nye havnepromenade med udsigt til bl.a. FN Byen på den anden side af havnebassinet.

PKA forventer byggestart allerede i efteråret 2013 og indflytning for de kommende beboere i foråret 2015 i det kommende boligbyggeri. Huset bliver ca. 9.500 m2 og omfatter en karrébebyggelse med tagterrasser i op til 5 etagers højde samt en butik på 95 m2 placeret i bunden af byggeriet.

Det er Corpus Development, som er totalentreprenør, og Ernst + Kindt-Larsen har tegnet byggeriet. PKA’s ejendomschef Nikolaj Stampe er meget tilfreds med at have erhvervet byggegrunden, ligesom han ser frem til samarbejdet med By & havn og Corpus Development.

”Nordhavn er et fantastisk spændende område i København, som er inde i en rivende udvikling, der vil give en hel ny dimension til byen. Promenade, gadeliv, havnebad, erhverv og bolig og flot arkitektur. I PKA er vi glade for muligheden for at være med til at sætte vores præg på denne udvikling samtidig med, at vi skaber et godt afkast til vores medlemmer,” siger Nikolaj Stampe.

”PKAs byggeri udstråler en kvalitet, som vi vil kunne være bekendt i mange år fremover. Det er vigtigt, at de nyopførte byggerier i Indre Nordhavn spiller sammen med de mange gamle industribyggerier, som bevares i kvarteret, og som bliver vakt til live igen med nye funktioner, og PKAs byggeri er et flot eksempel på det” siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn.

Partner i Corpus Development, Christian Gjersøe, er også glad for aftalen:

"Vi er stolte af at skulle opføre, levere og udleje dette meget spændende byggeri til PKA, på en så markant beliggenhed i København som Sandkaj. Vi har arbejdet på dette konkrete projekt i mere end et år. Vi glæder os til snart at se dette aktuelle byggeri skyde op af jorden,” siger Christian Gjersøe.

Fakta om projektet på Sandkaj, Nordhavn:

• Byggeprojektet, som er på ca. 9.500 m2, omfatter en karrebebyggelse i op til 5 etager med 91 lejligheder samt en butik på 95 m2 helt ud til vandet.
  • 91 lejligheder.
  • Byggestart i efteråret 2013 og indflytning forår 2015.

Om PKA:

• PKA administrerer pensioner for fem pensionskasser primært inden for sundheds-sektoren.
  • 260.000 medlemmer og en samlet formue på 200 mia. kr.
  • PKA har investeret ca. 12. mia. kr. i ejendomme i Danmark og ejer 6.000 lejligheder. I udlandet har PKA ca. to mia. kr. investeret i ejendomme.

Om Corpus Development:

• Corpus Development udvikler, udlejer og opfører erhvervsbyggeri, butiksbyggeri og boligbyggeri.
  • Ejerne bag Corpus har mere end 25 års erfaring med ejendomsudvikling og totalentrepriser.
  • Corpus’s kunder er pensionskasser, forskellige former for fonde, store såvel indenlandske som udenlandske ejendomsselskaber og velhavende privatpersoner.
  • Fokusområde er København.

Om By & Havn:

Udviklingsselskabet By & Havn I/S er ejet af Københavns Kommune (55 %) og staten (45 %). Selskabet skal på et forretningsmæssigt grundlag forestå udviklingen af selskabets arealer samt forestå havnedrift i Københavns Havn. By & Havn har betydelig knowhow og professionalisme indenfor bl.a. byplanlægning, anlæg & byggeri, grundsalg, udlejning, byliv og havnedrift.

Yderligere information:

By & Havn,