Ny Idrætsfestival samler Ørestad

22. maj 2013

Når Ørestad Idrætsfestival 25. og 26. maj for første gang samler byen om et hav af idrætsaktiviteter, er det både et tegn på, at idrætten trives i Ørestad. Og på at Ørestadsbeboerne har opbygget et stærkt, lokalt fællesskab.

Der bliver aktiviteter for alle og rig mulighed for at heppe på vennerne, familien eller naboerne, når Ørestad Idrætsfestival går løs 25. og 26. maj. Weekenden byder på alt fra rulleskøjteløb, cykelløb og fodboldturnering til parkour, hoppeborg og byfest.

Det er første gang, Ørestad Idrætsfestival finder sted, og ifølge formanden for den nyoprettede idrætsforening Ørestad IF, er festivalen med til at danne rammerne om det sammenhold, som rigtig mange beboere i bydelen gerne vil være en del af.

”I Ørestad IF har vi i dén grad oplevet et engagement blandt beboerne i forhold til at styrke den lokale idræt og hele det fællesskab, som følger med. Idrætsfestivalen er en fantastisk mulighed for at skabe et endnu bredere fællesskab i bydelen. Og så passer idrætsaktiviteterne rigtig godt til mange af beboernes værdier om sundhed og bevægelse,” siger Rasmus J. Pedersen, som er formand for Ørestad IF.

Idræt i den levende by
For Ørestad kan en idrætsfestival og et sprudlende idrætsliv være med til at skabe et stærkt fundament for en levende by, og det har netop været visionen bag festivalen. By & Havn har sammen med en række lokale og regionale samarbejdspartnere været initiativtager til idrætsfestivalen. Men selve arrangementet styres af de lokale ildsjæle fra bl.a. Ørestad IF.

”Det er vigtigt med traditioner i enhver bydel. Formålet med festivalen er at styrke de lokale idrætsforeninger og netværk og skabe en platform for en tilbagevendende begivenhed. By & Havn gik ind i arbejdet, fordi der allerede lokalt var stor interesse og opbakning bag tanken om, at Ørestad skal være en bydel, hvor idræt og bevægelse står stærkt. Og jeg er slet ikke i tvivl om, at projektet er i trygge hænder hos de mange ildsjæle i Ørestad,” siger direktør i By & Havn Jens Kramer Mikkelsen.

Ørestad Idrætsfestival afprøves over de næste tre år og er støttet af AVLU, By & Havn, Field’s og Ørestad Idrætsforening i samarbejde med DGI, DBU, Børneulykkesfonden og PLUG & PLAY brugergruppen; Vesterbro Rulleskøjte Klub, Danske Freestyle Cyklister, Ørestadens Spartans, Team JiYo, Amager Cykle Ring og Amager Taekwondo Klub.

Se programmet
Om lørdagen er det Ørestad City, der flyder over med sport og konkurrencer, og søndag inviterer foreningerne på PLUG & PLAY til en dag med udfordringer og aktiviteter. Se hele programmet her.

Parkeringsforhold i Ørestad City

I forbindelse med rulleskøjteløb, løb, cykelløb og centimetermaraton for børn lørdag den 25. maj fra kl. 10.00 – 15.00 vil der i perioden være begrænset mulighed for ind- og udkørsel til forskellige parkeringspladser i Ørestad City.

Det drejer sig om området rundt om Byparken på Ørestads Boulevard, Arne Jacobsens Allé, Center Boulevard og C. F. Møllers Allé samt på Edvard Thomsens Vej og C.F. Møllers Allé.

Oversigt over løb og pauser med mulighed for trafik:

• Frem til kl. ca. 09.45 vil der være åben for trafik via trafik officials. Banen stilles op fra kl. 09.00 - 10.00
  • Kl. 10.00 - 11.45: Rulleskøjteløb. Lukket for trafik
  • Kl. 11.45 - 12.00: PAUSE. Åben for trafik
  • Kl. 12.00 – 13.15: Centimetermaraton for børn/Cykelløb. Lukket for trafik
  • Kl. 13.15 – 14.00: PAUSE. Åben for trafik
  • Kl. 14.00 – 15.00: Løb. Lukket for trafik
  • Kl. 15.00 Åben for trafik. Alle løb er afviklet og banen lukkes ned

Alternative p-pladser

Der er mulighed for at parkere på følgende p-pladser i Ørestad City, hvis I ønsker at stille bilen udenfor baneområdet på dagen eller kommer hjem under afviklingen af løbene:

• Parkeringsanlægget Ørestads Boulevard 41
  • VM Bjerget