I Ørestad gror fællesskaberne

15. oktober 2013

Beboerne i Ørestad har noget til fælles: Pionérånd og lyst til at præge bydelen og skabe Ørestads egen identitet. Derfor fylder netværk og fællesskaber meget. Lige fra nabohjælpsgrupper til foto- og madklubber - og en lynhurtigt voksende idrætsforening.

For udefrakommende, der kun opholder sig kort tid i Ørestad, kan bylivet være svært at afkode. Man mødes ikke nødvendigvis samme type steder og på de samme præmisser som i Københavns gamle bydele. Men relationerne og bylivet trives i høj grad, lyder det fra ørestadsbeboerne selv.

”Det er en særlig slags fællesskab, vi har i Ørestad. Beboerne deler et enestående drive i forhold til at få relationer til hinanden og i forhold til at skabe steder, hvor man kan blive ved med at mødes,” siger Rasmus J. Pedersen, som er bestyrelsesformand i Ørestad Idrætsforening.

De første beboere flyttede til Ørestad i 2004, og i dag bor der mere end 8.500 mennesker i bydelen, som er kommet til at rumme mange samlingssteder.

I Ørestad Urbane Haver mødes beboere fra hele bydelen for at dyrke blomster, urter og grøntsager, på gymnasiet bliver der holdt workshops om aktivt medborgerskab, og på biblioteket kan man blive en del af dokumentarfilmklubben, høre koncerter eller deltage i workshops om, hvad biblioteket skal indeholde i fremtiden.

Ørestad Idrætsfestival i maj 2013 var bl.a. arrangeret af Ørestad IF.

Ansvar for fællesskabet

Et andet fast mødested for rigtig mange Ørestadsborgere er idrætsforeningen, som i dag – kort tid efter sin et års fødselsdag – har mere end 300 aktive medlemmer.

”Helt fra starten har der været en fuldstændig overvældende opbakning til foreningen. Det handler selvfølgelig om at dyrke idræt, hvor man bor, men det handler især om de relationer, det skaber at dyrke idræt sammen,” siger Rasmus J. Pedersen.

Han synes, at der er noget helt særligt ved fællesskaberne i Ørestad.

”Jeg oplever en ydmyghed og en ansvarsfølelse hos folk. Man sætter stor pris på hinandens arbejde for bydelen. Et godt eksempel er Ørestad Idrætsfestival, hvor en hel masse mennesker grillede og hyggede sig i Byparken. Da festen var slut, flød det selvfølgelig med paptallerkener, krus og andet skrald, men helt af sig selv, blev der lynhurtigt ryddet op. Der var ingen, der behøvede koordinere det, det skete bare. Det var helt fantastisk, og det har jeg aldrig set før. Det vidner om den her ansvarsfølelse over for fællesskabet. Beboerne betragter Ørestads parker og byrum som deres egne haver, og de bruger dem rigtig meget til at mødes med hinanden,” fortæller han.

Ørestad som fælles projekt

Det er ikke kun i fritiden, at Ørestad danner rammen om forskellige netværk. Flere professionelle aktører, som arbejder med Ørestad, har fundet sammen, og en af dem er Inam Ashraf, som ejer restauranten Rasoi i Ørestad City samt speditionsfirmaet Q removal. Han har sammen med tre kolleger sin hverdag i VM Bjergets kontorfællesskab. Her arbejder alle lejerne på den ene eller anden måde med opgaver, som er forankret i Ørestad.

”Noget af det, der skaber en god synergi i vores kontorfællesskab er, at vi alle sammen i vores arbejde har en relation til Ørestad. Det betyder, at vi pludselig ser muligheder for at samarbejde og sparre på områder, hvor vi måske ellers ikke lige var kommet i tanke om det. Vi har det samme projekt – Ørestad. Vi er dele af en helhed,” siger han.

Det samme oplever Mira Margaritha Cordsen, som står bag Experience Ørestad, der arrangerer byvandringer og guidede ture i bydelen. Da hun startede sin virksomhed, blev hun hurtigt kontaktet af flere forskellige aktører i Ørestad med henblik på samarbejde.

”Os, der har gang i aktiviteter her, har lynhurtigt fundet sammen. Det går stærkt, når der opstår initiativer, og pludselig engagerer beboere sig. Det skaber grobund for solide projekter,” siger hun og uddyber, at her er Ørestadsbeboerne særlige.

”Man søger netværkene, og man involverer sig i det, der sker i bydelen. Jeg tror, det kan hænge sammen med, at når man flytter til Ørestad, så udforsker man en ny boform og en ny bydel. Det betyder, at folk, der flytter hertil, har lyst til at være en del af en udvikling og en del af et fællesskab,” siger hun.

Ørestad Marked, som arrangeres af en gruppe frivillige ørestadsbeboere, er vokset, siden det første loppemarked for fem år siden og er blevet en fast del af sommeren i Ørestad.

Hverdagens nabohelte

Ørestadsborgernes engagement i hinanden kan ikke mindst mærkes i 8TALLET i Ørestad Syd, hvor beboerne har egne motionshold, en fotoklub, madklubber for både vegetarer og kødspisende, en værkstedsgruppe og en gruppe for mødre og fædre med små børn.

Derudover huserer også gruppen 8Support, som er en slags hverdagens helte. De kommer nødstedte naboer til undsætning og hjælper med alt fra dryppende vandhaner og løbende toiletter til komfurer, der er gået i stykker eller altandøre, der har sat sig fast.

Per Müller, som i øjeblikket er det mest aktive medlem af nabohjælpsgruppen, er pensionist og efter at have været husejer i mange år, inden han flyttede til 8TALLET med sin kone, har han stor erfaring i diverse huslige udfordringer.

”Vi har en Facebook-side, og så skriver folk derinde, hvad deres problem er, og så rykker vi ud. Der er rigtig mange af de andre beboere, som har travlt og ikke har tid til at ordne ting, og så hjælper vi dem. Det er helt frivilligt, men folk bliver altid meget taknemmelige, og indimellem deler vi en øl bagefter,” fortæller Per Müller.

Fotos af Ørestad IF, Experience Ørestad og Peter Sørensen