Fuld gang i byggeriet i Ørestad Syd

5. december 2013

Der er masser af byggerier i gang eller på vej i Ørestads sydligste bydel.

Ørestad Syd er kendetegnet ved det markante sammenstød mellem Kalvebod Fælleds nærmest uendelige natur og bydelens lejlighedsbyggerier – særligt Stævnen og 8TALLET.

Samtidig med, at den fredede natur ligger lige udenfor, er kvarteret ved at udvikle sig til en moderne bydel med aktivitet og tusindvis af nye beboere.

”Ørestad Syd er omkranset af fælleden, der er hele kvarterets baghave og samtidig med perfekte trafikforbindelser i kraft af Metroen, Motorvejen og Øresundstoget. Hidtil har kvarteret udviklet sig sydfra med markante boligbyggerier - og samtidig nordfra med bl.a. Rambøll og hotel Crowne Plaza. By & Havns parkeringshus stod færdigt på Robert Jacobsens Vej i juni, og nu er der flere byggerier på vej, der ligeså stille lukker ’hullet’ mellem den nordlige og den sydlige del og gør det til et helstøbt kvarter,” siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn.

I løbet af den kommende tid vil mange nye byggepladser vokse frem i kvarteret. Her får du overblik over de mange nye aktiviteter i Ørestad Syd.

Copenhagen Arena

Ørestad Syds mest spektakulære byggeplads er uden tvivl CPH Arena, der forventes at stå klar til brug i begyndelsen af 2016. Selve byggepladsen er 31.000 kvadratmeter stor – svarende til fem fodboldbaner.

Selskabet bag arenaen, Arena CPHX P/S, har netop indgået aftaler med to af de største entrepriser for arenaen: beton og stål. CC. Contractor skal opføre råhuset og den spanske entreprenør URSSA S. COOP, der er kendt for bl.a. Guggenheim museet i Bilbao og Ground Zero i New York, skal levere stålkonstruktionerne.

Den færdige arena får plads til 15.000 siddende og stående tilskuere til kultur- og musikarrangementer. til sportsbegivenheder som fx håndboldkampe vil kapaciteten være 12.500 tilskuere. I slutningen af oktober blev det besluttet, at Danmark og Tyskland sammen skal være værter for VM i herrehåndbold i 2019. Flere kampe skal spilles i arenaen i Ørestad Syd – sandsynligvis også finalen – og dermed er den første store begivenhed på plads mere end to år før åbningen.

Foruden selve arenaen vil komplekset bl.a. rumme et offentligt, udendørs plateau, som bliver en aktiv, central plads i det kommende Arenakvarter. Copenhagen Arena vil får desuden en restaurant, som også vil være åben, når der ikke er events i arenaen.

Ny daginstitution

I Ørestad stiger indbyggertallet hastigt år for år, og det er især de unge børnefamilier, der flytter til bydelen. Faktisk er 12 procent af beboerne i Ørestad under fem år – i hele København er det tal kun syv procent. Det betyder, at der er rift om pladserne i Ørestads daginstitutioner, og nu opfører Københavns Kommune en ny integreret daginstitution i Ørestad Syd med plads til omkring 200 børnehave- og vuggestuebørn. Institutionen skal på længere sigt ligge på Robert Jacobsens Vej i Arenakvarteret, men i første omgang bliver institutionen startet op i midlertidige lokaler på Asger Jorns Allé 20 længere sydpå i kvarteret.

Den midlertidige daginstitution på Asger Jorns Allé bliver indrettet i pavilloner og kommer til at rumme ca. 1400 kvadratmeter. Børnene får desuden et udendørsareal, hvor de kan lege. I øjeblikket er personalet i den nye, midlertidige daginstitution ved at indrette sig, og børnene får deres første dag i institutionen den 9. december 2013.

Efter planen skal den permanente daginstitution på Robert Jacobsens Vej stå klar i december 2015.

50 almene boliger

Mangor & Nagel arkitektfirma har tegnet et alment byggeri for Domea i den østlige del af Ørestad Syd på hjørnet af Robert Jacobsens Vej og Ejler Billes Allé. Byggeriet rummer 50 lejligheder fra 70 m2 store to værelses lejligheder op til fire værelses lejligheder på næsten 115 m2 – alle med altan eller terrasse.

Byggeriet får hvidpudsede, facetterede facader og er opdelt i mindre bygningssektioner, der springer i højderne fra fire til seks etager.

Domea forventer, at byggeriet går i gang i begyndelsen af 2014.

Ejerboliger nord for 8TALLET

I 2014 går boligudvikleren JM Danmark i gang med at bygge omkring 150 ejerlejligheder med 3-4 værelser i en karré med enten syv eller otte etager. Alle lejligheder får altan og stuelejlighederne får egen terrasse.

Byggeriet, der kommer til at ligge nord for boligbyggeriet 8TALLET, bliver opdelt i fire etaper, og første etape, som forventes påbegyndt i 2014, vil omfatte 43 ejerlejligheder. JM Danmark forventer at kunne begynde salget af lejlighederne omkring årsskiftet og have lejlighederne klar til indflytning sidst på sommeren 2015.

Hele boligprojektet forventes afsluttet i 2017-2018 og JM Danmark er åben over for i fremtiden at engagere sig yderligere i området.

Skøjtehal på vej i Arenakvarteret

Københavns Kommune vil opføre en 6.000 m² skøjtehal i Ørestad Syd. Skøjtehallen skal ligge i sammenhæng med den kommende arena i Arenakvarteret i Ørestad Syd.

Fem teams nu blevet prækvalificeret til at afgive bud på opførelse af skøjtehallen.

De fem teams er:

• Mikkelsen Arkitekter i samarbejde med Thornton Tomasetti og med Dorte Mandrup Arkitekter, Steensen Varming og SLA som underrådgivere
  • Christensen & Co Arkitekter, Wessberg rådgivende ingeniører, PK3 og Vidar Havellen som underrådgivere
  • Vilhelm Lauritzen Arkitekter, Moe og GHB Landskabsarkitekter som underrådgivere
  • Rambøll Danmark og Arkitema Architects som underrådgiver
  • Urban Agency, RKW Rohde Kellermann Wawrowsky og Buro Happold og Exigo som underrådgiver

Skøjtehallen skal bl.a. indeholde en ishockeybane, omklædningsrum, klubfaciliteter og et styrketræningsrum. Skøjtehallen bliver ca. 6.000 m2 og forventes at stå færdig i 2015.

Familie og ungdomsboliger

Det svenske ejendomsselskab Fastighets AB Balder har indgået en aftale med den danske ejendomsudvikler Arkitektgruppen om at opføre 205 familie- og ungdomsboliger tegnet af Årstiderne Arkitekter.

Byggeriet skal ligge på byggefeltet ved siden af 8TALLET lige ved Kalvebod Fælled. I det samme byggefelt ligger i forvejen rækkehusbyggeriet Stepperne og ejerboligbyggeriet Skovhuset, som netop har haft rejsegilde på de 33 lejligheder, der står klar til indflytning den 15. januar 2014. Desuden har Arkitektgruppen netop påbegyndt et byggeri af 81 udlejningsboliger for boligselskabet AAB i samme byggefelt.

Byggeriet af de nye familie- og forventes påbegyndt i 1. kvartal 2014 med en byggetid på 18 måneder.

Rækkehuse på vej i Arenakvarteret

Boligforeningerne KAB og 3B bygger 170 almene rækkehusboliger forskellige steder i Arenakvarteret. Lejlighederne bliver mellem 84 og 130 m2 med husleje på mellem 6.500 kr. og 10.000 kr. om måneden, hvilket er et huslejeniveau, der er cirka 30 % lavere end normalt. Besparelsen opnås bl.a. ved, at boligerne leveres præfabrikeret og transporteres som færdige moduler, samt ved at beboerne i fællesskab skal have ansvar for drift og vedligehold af fællesarealerne.