Experimentarium, kunst og design til Christiansholm

26. august 2013

Papirøen – eller Christiansholm, som den kunstige ø i Københavns Havn rettelig hedder – er et område, som de fleste københavnere kender, men hvor få har været. Det bliver der lavet om på nu, når kunst, kultur, design, restauranter og Experimentarium rykker ind på øen.

By & Havn ejer Christiansholm. De fleste bygninger ejes af områdets brugere. F.eks. holder Netto-Bådene og Canal Tours havnerundfartsbåde til her. Trods den fremtrædende placering har Christiansholm i mange år holdt lav profil, fordi By & Havn har haft en udlejningsaftale af jorden med Den Danske Presses Fællesindkøbsforening, som også har ejet størstedelen af øens bygninger. Hovedparten af området har altså tjent som et afspærret papirlager – deraf kælenavnet Papirøen.

De kommende broer - Inderhavnsbroen over havneløbet og den ’trebenede’ Trangravsbro - betyder, at Papirøen i fremtiden kun ligger få minutter på cykel fra Kongens Nytorv.

”Hér fra kajkanten over for Skuespilhuset kan man nærmest se hele havnen i ét stort panorama. Lige fra FNs lagerbygning i Nordhavnen og ned til de nye boligbyggerier på Sluseholmen. Det er helt unikt – og samtidig midt i København City. I By & Havn har vi mange attraktive byudviklingsgrunde. Denne ligger klart blandt de bedste,” siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn.

Den Danske Presses Fællesindkøbsforening overdrog pr. årsskiftet 2012/2013 sine bygninger til selskabet Christiansholm Ø ApS. By & Havn indgik samtidig en aftale med Christiansholm Ø ApS om udvikling af øen. Bag selskabet står Union Holding v/ Klaus Kastbjerg som hovedaktionær i samarbejde med Nordkranen A/S. De har siden årsskiftet arbejdet for at finde det helt rigtige miks af lejere, der matcher den unikke placering. Den nye udlejningsperiode strækker sig frem til ultimo 2017.

”Vi har fået utrolig mange henvendelser. Det er en luksus at beskæftige sig med et så attraktivt område som Christiansholm, der på en gang ligger midt i København og alligevel fremstår som rå lagerlokaler. Vores mål har været at vælge lejere, der både kan benytte bygningerne uden for mange ombygninger og som kan give en synergi til området,” siger Klaus Kastbjerg.

”Her er muligheden for at afprøve noget nyt. Det spændende ved gamle industriejendomme er, hvordan man kan bevare deres sjæl og samtidig bruge dem til noget andet, når den oprindelige aktivitet holder op,” siger Klaus Kastbjerg.

Kreative virksomheder og publikumsrettede initiativer

En af Københavns største publikumsattraktioner, Experimentarium i Tuborg Havn med over 300.000 besøgende årligt, skal moderniseres og flytter derfor midlertidigt deres aktiviteter til Christiansholm. Her har de lejet haller ud mod havnebassinet samt mulighed for parkering. Experimentarium forventer at påbegynde opbygningen af deres midlertidige udstilling i efteråret og åbner dørene for publikum kort efter nytår:

Klik for at hente i stort format

1 Restaurant
2 og 7 Experimentarium
3 Galleri + design (Tommy Hilfiger / Calvin Klein
4 COBE, carlberg/christensen, m.fl.
5 Papirgalleriet
6 Henrik Vibskov

"Experimentarium er ovenud begejstrede for at skulle bebo Christiansholm fra januar 2014 og næsten to år frem. Vi føler os på mange måder som den unge student, der skal flytte til den store by: Fuld af forventning og nysgerrig på masser af storby-oplevelser i de bedste omgivelser lige på havnekajen i indre by. Resten af i år vil vi koncentrere vores indsats for at præsentere et spændende program på Tuborg Havnevej i Hellerup, hvor vi har ligget i 22 år. Vi håber, at rigtig mange vil komme på besøg og sige farvel til det gamle Experimentarium sammen med os. I 2015 flytter vi tilbage til tappehallerne Hellerup, som til den tid har gennemgået en forvandling til 350 mio. kr," siger viceadministrerende direktør Kim Gladstone Herlev fra Experimentarium.

En anden stor hal på hjørnet af havnebassinet og kanalen, der adskiller papirøen fra Operaen, er udlejet til Jesper Møller, der også står bag Restaurant Julian på Nationalmuseet og Toldboden på Ndr. Toldbod. Det er planen, at hallen skal bruges både til restaurant samt til konferencer, koncerter, udstillinger og events.

”Med 13 års erfaring med det skøre og traditionelle fra Toldboden og Nationalmuseet vil vi lave events med deres helt eget præg - og i en større skala. I den smukke hal på Christiansholm får vi plads til 1.200 spisende gæster, og vi arbejder lige nu på et koncept for stedet sammen med en række hemmelige samarbejdspartnere. Vi glæder os til at præsentere det hele for københavnerne i nærmeste fremtid,” siger Jesper Møller.

De smukke gamle haller ud mod Trangraven skal forhåbentlig i fremtiden danne ramme om forskellige galleri- og designvirksomheder.

Arkitektvirksomheden COBE er også flyttet til Christiansholm. Den kendte tegnestue bor på første sal i et stort, tidligere lagerrum. I forbindelse hermed etableres PAPIRGALLERIET, der som fast samling får et større antal fantastiske arkitekturmodeller – men som også vil blive brugt til modeshows, social media events og andre udstillinger.

"Med sin placering midt i København og det uudnyttede potentiale i de forladte haller var Christiansholm en oplagt lokaliseringsmulighed for COBE. Stedets unikke historie understøtter vores profil som en virksomhed, der arbejder med de uudnyttede potentialer i byens tætte væv. Dét - kombineret med det kreative og spændende miljø, der allerede nu spirer i krogene, gør Christiansholm til det perfekte sted for COBE,” siger arkitekt og indehaver Dan Stubbergaard, COBE.

I stueetagen lå papirlagerets gamle arkiv, og her er rådgivningsfirmaet carlberg/christensen, der arbejder med byudvikling, flyttet ind.

”Papirøen er noget helt særligt, fordi den har fremtiden for sig. Intet er færdigt eller afgjort. Den er kun potentiale. For os der til daglig arbejder med byens udvikling, er det som at bo i et laboratorium. Tidsbegrænsningen på foreløbig fem år giver en utrolig energi på stedet. Alle aktører er klar over, at der kun er denne ene chance. Vi fornemmer et stærkt ønske fra alle sider om at skabe et unikt miljø på en af de få hvide pletter der er tilbage i det centrale København,” siger etnolog og partner Nicolai Carlberg fra carlberg/christensen.

Lige ved Trangravsvej og selve indkørslen til Papirøen har den internationalt kendte multikunstner, modedesigner og musiker Henrik Vibskov lejet sig ind i to mindre bygninger. Planen er, at den ene skal bruges til café, mens den anden skal fungere som værksted og showroom.

Fælles for lejerne er, ifølge både Jens Kramer Mikkelsen og Klaus Kastbjerg, at de i høj grad vil sætte Christiansholm på landkortet.

”Området bliver åbnet op for københavnerne. Christiansholm er unik, og når broerne åbner får øen en yderst central beliggenhed,” siger Jens Kramer Mikkelsen.

”Der er et par flere aftaler på vej, men vi kan allerede nu se, at papirøen får et ganske særligt miljø. Ikke blot på grund af beliggenheden og de fantastiske lokaler, men også på grund af de mange kreative mennesker, der fra nu af vil have deres gang herude,” siger Klaus Kastbjerg.

Efter 31/12 2017?

Udviklingsdelen af aftalen mellem By & Havn og Christiansholm Ø ApS løber frem til nytår 2017/18. På det tidspunkt er det planen, at der i tæt samarbejde med Københavns Kommune, By og Havn samt Christiansholm Ø ApS er etableret et lokalplangrundlag for den fremtidige anvendelse af øen.

”Christiansholm skal være præget af mangfoldighed og diversitet. Jeg er helt sikker på, at her kommer der både boliger og erhverv og offentligt tilgængelige funktioner. Vi glæder os til opgaven, som vi vil gå ydmygt til – og med omtanke,” siger Jens Kramer Mikkelsen.

Fakta om lejerne på Christiansholm:

Presseinfo:
Redaktør Carsten Arlund, By & Havn