AP Pension og KPC bygger 97 ejerboliger på kajen i århusgadekvarteret

27. august 2013

Yderst på Sandkaj i Århusgadekvarteret ved siden af de karakteristiske siloer har AP Pension købt et byggefelt med plads til cirka 12.000 etagemeter ejerboliger. KPC er valgt som både medinvestor og som  totalentreprenør.

Det brede havnebassin med FN Byen på den anden side ligger lige foran boligerne. Mod øst ligger en bred kanal, der adskiller Sandkaj fra Redmolen. Og mod vest ligger Silo Plads, som bliver en af Århusgadekvarterets rekreative og smukke bydelspladser.

Sådan ser fremtiden ud for beboerne, der flytter ind i AP Pensions og KPCs kommende ”prime” lejlighedsbyggeri i Indre Nordhavn.

Det er Danielsen Architecture, der har tegnet byggeriet, som kommer til at fremstå i teglsten i forskellige brune og rødlige nuancer. Alle lejligheder får åbne og lette altaner, og der skabes dynamik i facaderne i kraft af små facadespring. Lejlighederne fordeler sig fra ca. 70 – 170 m2.

Bebyggelsen danner en karré, og gårdrummet indrettes som en fælles have med bænke, legeredskaber og masser af grønt. Endvidere planlægges der både fælles og private taghaver i bebyggelsen. Stueetagen ud mod den kommende Silo Plads skal anvendes til udadvendte aktiviteter.

”Vi er utrolig glade for at have købt en af de absolut bedst beliggende grunde i Indre Nordhavn. Byggeriet bliver af absolut bedste kvalitet, og vores andel af projektet er som udgangspunkt beregnet til udlejningsboliger, hvilket vil give et både sikkert og godt afkast . Vores partner, KPC, vil imidlertid sælge deres andel som ejerlejligheder, og såfremt dette måtte gå over forventning, er dette selvfølgelig en oplagt mulighed for os også,” siger ejendomsinvesteringschef Peter Olsson, AP Pension.

By & Havn mærker stor interesse fra forskellige typer af potentielle investorer i Indre Nordhavn.

”Brikkerne er ved at falde på plads i Århusgadekvarteret, og den store interesse blandt investorerne giver os mulighed for at sikre det helt rigtige mix i kvarteret med forskellige boligformer. Og lejlighedskøberne har også vist stor interesse for de første boliger, der er sat til salg. Jeg er sikker på, at med en placering på en af kvarterets bedste adresser og udsigt over Københavns Havn og Øresund, vil der også være rift om AP Pensions og KPCs boliger,” siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn.

By & Havn tilbagekøber ca. 800 etagemeter lokaler i byggeriet, som kan anvendes til fx butikker og restauration ud mod den kommende Silo Plads for at styrke detailhandlen i Århusgadekvarteret og sikre diversiteten af butikker på et tidligt tidspunkt i bydelens udvikling.

”Vi opkøber butikslokalerne og lejer dem ud for at sikre, at Århusgadekvarteret kommer godt fra start. Vi vil være med til at sikre det rigtige udbud af butikker, take away og caféer til glæde for både de kommende beboere og naboerne i kvarteret,” siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn.

Salget starter op i løbet af september 2013 og varetages af home Østerbro/Hellerup/Gentofte v/Bengtson & Frydendall A/S, Nordre Frihavnsgade 71, 2100 København Ø, T. 3542 5555. Interesserede kan allerede nu skrives op her.

AP Pension og KPC forventer, at byggeriet går i jorden november/december 2013. De første beboere forventes at kunne flytte ind medio 2015.

Presseinfo:

Redaktør Carsten Arlund, By & Havn