Alle boliger i 8TALLET er solgt

14. maj 2013

Det prisbelønnede byggeri 8TALLET i Ørestad Syd melder alt udsolgt.

Arkitektur i verdensklasse på kanten af et storslået naturområde med 10 minutter til Københavns centrum. Det er en kombination, der har været populær. De 476 ejerboliger i 8TALLET har siden byggeriet stod færdigt i 2010 hurtigt fået nye ejere, og den sidste lejlighed er netop blevet solgt.

”Vi påbegyndte salget af boligerne i 8TALLET lige midt i krisen, men alligevel er det gået overraskende hurtigt. Vi har gennemsnitligt solgt mellem 16 og 18 lejligheder om måneden, og det kan vi jo ikke være andet end tilfredse med,” siger chefanalytiker Claus Lorentzen fra St. Frederikslund Holding, som har opført 8TALLET.

Han peger på, at det især er beliggenheden i Ørestad Syd ud til Kalvebod Fælleds fredede naturområde og nærheden til city med metroen, som har gjort udslaget for køberne. Derudover mener han også, at byggeriets nyskabende og spændende arkitektur og den store omtale, det har fået, har været afgørende.

8TALLET er tegnet af BIG og blev ved World Architecture Festival 2011 kåret til verdens bedste boligbyggeri. Samme år blev det desuden udnævnt til et af de mest spektakulære og markante bygningsværker i de sidste 10 år af den velestimerede, amerikanske hjemmeside Huffington Post.

8TALLET er fordelt på byhuse og penthouselejligheder med egne haver eller terrasser samt mere traditionelle lejligheder med altaner. Og den store variation i udbuddet af boligtyper, tror Claus Lorentzen også kan være noget, køberne er faldet for.

”Man har bl.a. kunnet væge mellem 1-plans og 2-plans lejligheder, byhuse eller penthouselejligheder og forskellig loftshøjde, indretning og terrasse- eller altanstørrelse. Jeg tror, folk har shoppet lidt og haft mulighed for at finde præcis den bolig, der passede dem,” siger Claus Lorentzen.

Udover boligerne rummer 8TALLET mindre erhvervsvirksomheder, og i stueetagen ligger en café, en delikatesseforretning, en grønthandler og en integreret institution til omkring 150 børn.