NYE ØER ER KLAR TIL INDVIELSE

19. september 2012

De sidste håndværkere har travlt, for på fredag bliver to af de tre kommende øer i kanalen ved sivegaden i Ørestad City indviet. Øerne giver lettere adgang på tværs af kanalen – men først og fremmest bliver de nye, sjove og naturlige mødesteder i bydelen. Beboerne glæder sig.

På fredag kl. 15 indvies to af de tre øer i kanalen i Ørestad City. Store og små er velkomne til at kigge forbi, prøve en kajak og sejle med fjernstyrede både. Ørestad Kor giver et nummer og bandet RadiaThor, som består af nuværende og tidligere elever fra Ørestad Gymnasium, spiller op. Du kan selvfølgelig også møde bygherren By & Havn, arkitekterne fra Open Research Team, og der vil være is fra Ismageriets isbil og kaffe fra kaffevognen. Sidst på eftermiddagen kan du endvidere stikke hovedet ind hos Restaurant Rasoi i sivegaden, som serverer smagsprøver og et lille glas vin i forbindelse med indvielse af øen ud for VM Bjerget.

”Øerne kalder på, at kvarterets børn mødes med fiskenet og modelskibe, mens forældrene får en snak og nyder en solstråle nær vandoverfladen. Jeg håber, vi stadig får et par lune dage inden efteråret for alvor sætter ind, så vi kan prøve de nye opholdssteder af,” siger beboer i VM Bjerget og formand for grundejerforeningen Ørestad City, Mikala Berg Dueholm.

Det er kun to af de tre øer, som indvies nu. Den tredje, som ligger ud for lommeparken mellem Porthuset og VM Husene, bliver færdig til november.

”Vi håber, beboerne i Ørestad vil tage godt imod de nye øer. Der bor efterhånden mange mennesker i området omkring sivegaden, hvor også Ørestad skole, bibliotek og gymnasium ligger. Der er altså et godt potentiale for et blomstrende byliv, men der har manglet nogle attraktioner – nogle mødesteder i området. Sammen med bl.a. grundejerforeningen, vandlauget og lokaludvalget har vi derfor arbejdet meget intenst på at udvikle netop dette område i Ørestad,” siger udviklingschef Rikke Faaborg Jarmer, By & Havn.

”Vi er rigtig glade for resultatet. Vores mål har været at tilføje nogle oaser til Ørestad, og det er spændende, at beboerne nu skal til at tage øerne i brug. De tre øer har forskellige temaer og kan bruges på forskellige måder, og tilsammen er de med til at binde området sammen både på langs og på tværs,” siger arkitekt i Open Research Team, Elena Rojas.

En lang proces

Sivegaden er den godt én kilometer lange strækning fra Arne Jacobsens Allé i syd til Vejlands Allé i nord langs Ørestads Boulevard. De store linjer er på plads i området med kanalen, selve sivegaden og det grønne areal under Metroens højbane.

Men som i alle andre byrum tilføres efterfølgende flere skalaer, som bryder med de store, rette linjer og opfordrer til at lege og opholde sig i bydelens offentlige rum. Derfor har der både i 2010 og i 2011 været afholdt forskellige workshops for beboerne i Ørestad. Ved workshoppen i april sidste år mødte ca. 40 engagerede borgere op med ideer til og prioriteringer af forskellige midlertidige tiltag i sivegaden.

Først til foråret etableres de planter der indgår i projektet for at opnå de bedst mulige vækstbetingelser.

En del midlertidige tiltag blev afprøvet i løbet af sommeren 2011 på baggrund af workshoppen, og sideløbende afholdte By & Havn, Grundejerforeningen Ørestad City, Vandlauget og Metroselskabet en projektkonkurrence, hvor 29 arkitekturteams deltog. Open Research Team vandt med deres forslag til etablering af en række øer i kanalen.
Siden slutningen af maj 2012 er der blevet arbejdet på selve etableringen af øerne. Bl.a. har dele af kanalerne, hvor øerne ligger, været tømt for vand i perioden.

”Det har været en lang og interessant proces, hvor mange spændende muligheder er blevet diskuteret. Vi er meget tilfredse med den valgte løsning. Det har været afgørende, at øerne er blevet udført i gode materialer og i en ordentlig håndværksmæssig kvalitet for at støtte op om Ørestads enestående arkitektur og kvaliteter. Det er ikke mindst vigtigt her i sivegaden, hvor der en helt særlig arkitektur med bl.a. de prisbelønnede byggerier Ørestad Gymnasium, VM Bjerget og VM Husene. Det stiller store krav til områdets øvrige indretning - og de krav er vi godt i gang med at opfylde med øerne,” siger grundejerforeningsformand Mikala Berg Dueholm.

Ørene overdrages fra By & Havn til Grundejerforeningen Ørestad City og Vandlauget, som er ansvarlige for den fremtidige drift og vedligehold.

• Bygherre: By & Havn
  • Arkitekt: ORT (Open Research Team)
  • Entreprenør: Aarsleff
  • Læs om hele processen i sivegaden på www.orestad.dk/sivegaden