NYE BYOMRÅDER ER FREMTIDENS KØBENHAVN

1. maj 2012

Ifølge helt nye befolkningsfremskrivninger fra Københavns Kommune kommer hovedstaden i 2027 til at huse 117.000 flere indbyggere end i dag. Især de nye bydele Ørestad og Nordhavnen bliver hjem for fremtidens københavnere – bydelene har nemlig præcis det, der giver byboerne livskvalitet.

Flere og flere danskere kommer til at kalde København deres hjem. Nye tal fra Københavns Kommunes koncernservice viser, at Hovedstadens befolkning vil vokse med 21 procent over de næste 15 år. Og det er i høj grad de nye byområder, der kommer til at spille en hovedrolle i den udvikling. Ud af hovedstadens ti bydele er det områderne Ørestad, Nordhavnen og Vesterbro/Kgs. Enghave, som vil stå for langt størstedelen af væksten med hver op mod 20.000 nye beboere i 2027.

I Ørestad flyttede de første indbyggere ind i 2004, og nu er antallet af beboere steget til 7.445. Det er især de unge familier, som ser fordelene ved Ørestad. Sammenlignet med resten af København er andelen af 20-39-årige cirka 15 procentpoint større i Ørestad, og andelen af 0-4-årige er næsten dobbelt så stor som i resten af byen. Den tendens kan man i høj grad bekræfte i ejendomsmæglerkæden Homes kontor i Ørestad:

”Generelt oplever vi stigende efterspørgsel på boligerne i Ørestad. Ørestad City er især populær blandt børnefamilierne, og den popularitet gør, at de fireværelses familieboliger ikke særligt ofte er til salg længere. Børnefamilierne sætter blandt andet pris på de mange grønne områder, metroen, nærheden til Københavns centrum, skoler, daginstitutioner og gode indkøbsmuligheder,” siger Jacob Nilausen fra Home i Ørestad.

Kollektiv trafik og bæredygtighed

At fremtidens byboere vil bo i de nyudviklede områder slår også Realdania og Mandag Morgens nye rapport 2050 – Der bli’r et yndigt land fast. Her forudser eksperter, at ni ud af ti danskere i 2050 vil være byboere, og at de især vil sætte pris på nærheden til kollektiv trafik, færre biler, vild natur i byen, rekreative områder og eksperimenterende boligbyggeri.

Hent rapporten '2050 Der bli´r et yndigt land'

Lige præcis det har Ørestads beboere allerede i dag med gåafstand til metroen, Amager Fælleds natur, små parker og prisvindende og nytænkende boligbyggeri.

Generelt bliver livskvaliteten i 2050 højere end nogensinde før, og livet i byerne kommer til at rumme mange muligheder, spår rapporten. Fremtidens byggerier og byer bliver baseret på bæredygtighed, luften er renere, og det bliver alt i alt sundere at være bybo.

Ikke mindst Nordhavnen, Københavns nye bæredygtige bydel, kommer til at rumme essensen af fremtidens byliv. I den tidligere industrihavn er der fuld gang i udviklingen af bydelens første bykvarter, Århusgadekvarteret, som i sig selv kommer til at rumme 7.000 arbejdspladser og 2.500 beboere.

Nordhavnen vil blive udbygget i løbet af de næste 40–50 år, og fuldt udbygget kan 60-80.000 mennesker komme til at bo og arbejde i bydelen.

Vækstmetropolen Øresund

De nye bydele kommer desuden til at spille en væsentlig rolle for fremtidens erhverv og udannelse, spår Mandag Morgens og Realdanias rapport. Nordens helt store økonomiske centrum bliver Øresundsregionen, som dækker hovedstaden, det meste af Nordsjælland samt de svenske byer Lund, Malmö, Helsingborg og Karlskrona. Med 4,5 mio. indbyggere vil regionen udvikle sig yderligere til et globalt hub for forskning, uddannelse og erhvervsliv.

Sammenhængen med Sverige vil derfor blive mere og mere betydningsfuld, og i den udvikling har især Ørestad en uvurderlig placering. Bydelen ligger midt i den nye vækstmetropol, og med direkte adgang til Sverige og lufthavnen får virksomheder næppe en bedre beliggenhed.

”Vi ser en tydelig tendens til, at virksomhederne forlader København City til fordel for de mere effektive kvadratmeter i moderne erhvervsbyggerier i de nye bydele. I Ørestads tilfælde har man oven i købet fordelen af nærheden til lufthavnen, Sverige og motorvejsforbindelserne, og det gør bydelen helt optimal for internationale virksomheder,” siger Niels Cederholm, som er direktør for den internationale erhvervsmæglervirksomhed CBRE.

• Hent faktaark om Ørestads demografi
  • Pressekontakt: