HVORDAN SKAL ØRESTAD CITY SE UD I FREMTIDEN?

29. maj 2012

6. - 9. juni afholder Amager Vest Lokaludvalg en åben sommerworkshop om udviklingen af Ørestad City. By & Havn er en af samarbejdspartnerne på workshoppen, hvor alle interesserede kan komme med idéer til, hvordan området kan udvikle sig.

Der sker rigtig meget i Ørestad City. Senest er grundejerforeningen ved at etablere en kunstgræsbane i byparken, der bliver anlagt tre øer i kanalen ved sivegaden, der er en restaurant & café på vej i VM Bjerget, Ørestad Skole blevet indtaget af elever og lærere, og det topmoderne bibliotek har netop slået dørene op og vil fungere både som kulturhus og naturligvis som almindeligt bogudlån.

Scenen er således sat for sommerworkshoppen, hvor alle, der er interesseret i området og har lyst til at give sit besyv med, kan deltage. Man behøver altså ikke at være arkitekt eller byplanlægger for at deltage. Man kan være med i det omfang, det kan lade sig gøre eller blot slå et smut forbi for at høre et oplæg og smide en idé på bordet.

”Sammen med Københavns Kommune er lokaludvalget i gang med at udarbejde et katalog for budgetønsker til de næste par år. Workshoppen er en start på at inddrage alle kræfter, der kan komme med gode visioner for Byliv i Ørestad. Vores håb er, at dette projekt kan blive det første af mange arrangementer, som vil være til glæde både for borgere i Ørestad og Amager Vest samt hele København,” siger Lars Rimfalk Jensen, formand for Amager Vest Lokaludvalg.

Sommerworkshoppen tyvstarter allerede grundlovsdag den 5. juni kl. 15.30 i Ørestad Gymnasium med taler af ørestadsbeboerne og borgerrepræsentationsmedlemmerne Lars Berg Dueholm (LA) og Lise Thorsen (A) samt af Kasper Johansen (B). Derefter er der byvandring, hvor adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen og udviklingschef Rikke Faaborg Jarmer fra By & Havn viser rundt og fortæller om udviklingen i Ørestad City.

De næste fire dage går det så løs med forskellige tematikker; ’Akser og stier’ om onsdagen, ’Vinden’ torsdag, ’Menneskelig skala og sanseindtryk’ fredag og ’Kay Fiskers Plads’ lørdag. Hver dag vil der være oplæg af bl.a. arkitekter, byplanlæggere, erhvervsfolk, designere og kulturmedarbejdere, studerende og kandidater fra Kunstamkademiets Arkitektskole, RUC, LIFE og DTU vil løbende tegne deres bud på, hvordan de indkomne forslag kan gøre området til et endnu mere attraktivt sted at bo, arbejde og besøge.

”Et bykvarter kan aldrig betragtes som helt færdigt. I Ørestad City er den store skala på plads de fleste steder, men særligt Kay Fiskers Plads ved Metrostationen samt krydset ved Ørestads Boulevard og Arne Jacobsens Allé har store potentialer, fordi der hver dag passerer rigtig mange mennesker. Det kalder på, at der bliver skabt nogle åndehuller og attraktioner i området. Jeg glæder mig til at høre både Ørestadsbeboerne og arkitekter og byplanlæggere give gode ideer til, hvordan områderne kan udvikles yderligere, og jeg glæder mig over Amager Vest Lokaludvalgs initiativ med workshoppen,” siger By & Havns planchef Kirsten Ledgaard, der selv bor i Ørestad.

Af hensyn til forplejning og planlægning er det nødvendigt at tilmelde sig til sommerworkshoppen, hvis man har tænkt sig at deltage i én eller flere hele dage. Det skal ske til Julia Knipschildt fra lokaludvalget på email julia@avlu.dk. Alle er dog velkomne til at kigge forbi i kortere perioder uden at have tilmeldt sig.

Workshoppen finder sted i Field´s store og lyse Exhibition Zone på plan 2 fra onsdag den 6. juni kl. 10 og slutter lørdag den 9. juni kl. 17.

Hele programmet kan ses på Amager Vest Lokaludvalgs hjemmeside - hvor du også kan læse mere om formålet med workshoppen.

Pressekontakt:
Redaktør i By & Havn, Carsten Arlund