TAG PÅ ØHOP OG HAVEVANDRING I ØRESTAD

26. september 2012

Oplev to af Ørestads nye grønne mødesteder, når By & Havn og Amager Vest Lokaludvalg inviterer til gratis rundvisning ved øerne og Metrohaverne på Arkitekturens Dag den 1. oktober.

Kanalen i Ørestad City har udviklet sig til et levende og grønt byrum med indvielse af øerne og Metrohaverne. Mandag den 1. oktober viser By & Havn og Amager Vest Lokaludvalg rundt på både øerne og i Metrohaverne.

Øerne er vinderforslaget fra den åbne projektkonkurrence ’Byrum for livet’, der blev udskrevet i sommeren 2011 af By & Havn, Grundejerforeningen Ørestad City, Ørestad Vandlaug og Metroselskabet. Konkurrencen er en del af udviklingsstrategien ’Byens næste lag’.

Vinderforslaget er udført af Open Research Team (ORT) og giver mulighed for at komme tæt på kanalens vandspejl og opleve sivegadens vandarealer på en ny måde. Øerne vil både skabe bedre rum for ophold i byrummet og plads til aktiviteter og leg. Øerne skaber nye broforbindelser, der binder sivegaden, kanalrummet og græsarealet under Metroen sammen på en ny måde, giver bedre passage og mere aktivitet på tværs af byrummet.

Åben have under metroen
Lige over for øerne ligger Metrohaverne på græsarealet under metroen, hvor to testhaver siden juli har spiret. Det er frivillige, lokale beboer med grønne fingre, der sørger for at passe havernes blomster, æbletræer og krydderurter.

Udover at styrke bylivet i området skal haverne tilføre nogle nye og anderledes byrumselementer. På længere sigt er visionen bag projektet at skabe et parkstrøg med et større antal urbane haver og en grussti langs kanalen. Først skal testhaverne afklare efterspørgslen på de spirende stykker jord og finde frem til planter og blomster, der egner sig til arealet under Metroen. Ifølge arkitekten bag Metrohaverne, er haverne ikke stor prestigearkitektur, men byrumsarkitektur i den lille skala, der er med til at give de vigtige hverdagsoplevelser. Mandag den 1. oktober klokken 16.30 fortæller både arkitekter og projektleder mere om ideerne bag haverne.

En hyldest til hverdagens arkitektur
De to rundvisninger i Ørestad er en del af Arkitekturens Dag, der skal sætte fokus arkitekturen omkring os og betydningen af vores byggede omgivelser. Formålet er at hylde hverdagens arkitektur med fokus på de byrum og bygninger, vi ofte tager for givet, men som har stor betydning for, at hverdagen kan hænge sammen.

Arkitektforeningen er tovholder på arrangementet, der foregår over hele landet. Læs mere om de forskellige events, foredrag og udstillinger HER.

Fremvisningen af øerne begynder klokken 16, og fremvisningen af Metrohaverne er klokken 16.30. Begge arrangementer er gratis at deltage i og har mødested ved VM Bjerget.

Pressekontakt:
Redaktør i By & Havn, Carsten Arlund