1.000 KVADRATMETER KUNST RYKKER IND I NORDHAVNEN

6. september 2012

Adskillige danske designvirksomheder har allerede adresse i Nordhavnen. I dag, torsdag, udvides designklyngen yderligere, når gallerivirksomheden Faurschou åbner en stor kunsthal i Pakhus 53. Deres ambition er at sætte Nordhavnen på landkortet med kunstoplevelser af international klasse.

Torsdag den 6. september åbner gallerivirksomheden Faurschou Foundation deres nye udstillingssted i Pakhus 53 med en soloudstilling af den kinesiske krudtkunstner Cai Gou-Qiang.

Med åbningen bliver Faurschou Foundation en del af den designklynge, der har etableret sig i Nordhavnen. Møbelvirksomhederne Fritz Hansen, Gubi, Montana og Erik Jørgensen har allerede åbnet showrooms på kajpladserne ligesom tekstilproducenten Kvadrat og den italienske belysningsfabrikant Luceplan.

”De er cremen af cremen inden for dansk og international design, der ligesom os sætter kvalitet utroligt højt. Vi har altid sat fokus på kvaliteten af de enkelte værker og at skabe de optimale rammer, så vi føler os mægtig godt i tråd med de andre virksomheder, der ligger herude. Jeg tror, at det kan give en synergieffekt til designvirksomhederne, at vi viser kunst og omvendt. Selvom vi beskæftiger os med det samme område, har vi nogle forskellige kontaktflader,” siger Luise Faurschou.

En legeplads for kvalitetskunst
Jens og Luise Faurschou har i 25 år drevet Galleri Faurschou i Store Strandstræde og føjede i 2007 et udstillingssted i Beijing til virksomheden. Den 1500 kvadratmeter store udstillingshal i Nordhavnen er forløsningen på flere års jagt efter drømmelokalerne til at huse et lignende udstillingssted på dansk grund.

”Det er en kæmpe legeplads, hvor vi kan lave, præcis det vi vil. Højden, bredden og storheden giver en enorm fleksibilitet. Vi kan udstille værker fra vores samling, som vi har haft i årevis, men ikke før har haft plads til at vise. Samtidig ligger det i et område med en stor skønhed, råhed og energi,” siger Jens Faurschou om de nye lokaler.

Klitlandskaber i Nordhavnen
Det er den anerkendte kinesiske kunstner Cai Gou-Qiang, der med soloudstillingen A Clan of Boats markerer åbningen af Faurschou i Nordhavnen. Han har tidligere udstillet på Guggenheim Museum i New York og Bilbao og stod bag fyrværkeriet til OL-åbningsceremonien i Beijing i 2008. Mest kendt er han for de såkaldte gunpowder drawings, hvor motiverne opstår ved at antænde krudt direkte på papiret.

Til soloudstillingen i Nordhavnen har han taget udgangspunkt i Faurschou Foundations placering ved havnen og Danmarks historiske og kulturelle tilknytning til havet. Det er især et besøg ved den danske vestkyst og dens klitlandskaber og fiskeritraditioner, der har inspireret kunstneren.

”Vi danskere er ikke altid selv opmærksomme på, at vi er omgivet af så meget vand. Men Cai fokuserer netop på Danmark som søfartsnation i sine tegninger. Samtidig befinder vi os fysisk her midt i havnen, tæt på vandet, så på den måde spiller udstillingen meget fint sammen med omgivelserne,” siger Luise Faurschou.

Et særligt element ved åbningen bliver et fyrværkeri-event, hvor Cai vil lave sin første tredimensionelle eksplosionstegning nogensinde bestående af 3000 fyrværkeriraketter og en gammel sejlbåd, som efterfølgende vil blive udstillet i kunsthallen.

Designklyngen skal på landkortet
På sigt glæder Faurschous sig til at være en del af den udvikling, som kvarteret kommer til at gennemgå de næste år. I 2018 vil de to metrostationer Nordhavn og Orientkaj forbinde Nordhavnen med resten af Cityringen, og ifølge Luise og Jens Faurschou lover Nordhavnens tiltrækningskraft inden for kunst og design godt for fremtiden.

”Vi har det rigtig godt med at være en del af et sted, der er i udvikling, hvor vi kan bidrage med nogle store kunstoplevelser. Forhåbentligt kan Faurschou være med til at sætte området på landkortet – både lokalt og internationalt.”

Faurschou Foundation er en privatfinansieret kunstinstitution i København og Beijing etableret af Luise og Jens Faurschou.

Faurschou Foundation
Klubiensvej 11
2100 København
www.faurschou.com
Åbent tirsdag – fredag 11-17

Gratis adgang

Udstillingen A Clan of Boats løber fra den 07.09.12 – 07.12.12.

Pressekontakt:
Kommunikationsmedarbejder i By & Havn Søren Gade