URBANE HAVER SLÅR RØDDER I ØRESTAD CITY

5. oktober 2011

New York City, Berlin, Amsterdam og Ørestad. Begrebet ’urban gardening’ er det nye sort i bylivsdebatten. I Ørestad Syd har de urbane haver længe været en del af bybilledet, og efter stor interesse fra beboere er der nu op til 75 nye minihaver på vej til Ørestad City.

Urban gardening er en simpel idé om at udnytte altaner, mellemrum mellem husene, småpladser og andre urbane steder til at dyrke prydplanter og grøntsager. Idéen er vokset til en hel bevægelse i mange storbyer verden over med udgangspunkt i et ønske om at inddrage naturen i metropolerne og gøre vores byer mere menneskelige og grønne.

Ørestad er omgivet af den enorme fælled med masser af muligheder både for aktivitet - og fred og ro. Alligevel er det netop her, foreningen Ørestad Urbane Haver har fungeret siden 2005. Først voksede foreningens planter i plantekasser overfor Vestamager Station i Ørestad Syd, og siden 2009 har foreningen for alvor haft jord under neglene i egentlige havestykker i den urbane aktivitetspark PLUG N PLAY, hvor foreningen i dag har 60 små haver, som By & Havn midlertidigt har stillet areal til rådighed for.

De 60 haver er dog langt fra nok til at dække efterspørgslen. Der er lige så mange på venteliste, som der findes haver i dag.

Nu bliver der gjort noget ved det. Derfor mødtes en flok haveentusiaster den 4. september for at bygge de første 27 højbede i lommeparken mellem Winghouse og Porthuset i Ørestad City. Og der er mange flere på vej, så det samlede antal bliver op til 75 – afhængig af, hvor meget højbedene fylder i lommeparken.

Det er Grundejerforeningen Ørestad City, der har inviteret Ørestad Urbane Haver til at opsætte plantekasserne.

"Vi er rigtig glade for samarbejdet med foreningen bag Ørestad Urbane Haver. Haverne har fungeret godt i Ørestad Syd, og vi tror projektet passer fint ind i lommeparken her i kvarteret,” siger Mikala Berg Dueholm, formand for Grundejerforeningen Ørestad City. Hun fortsætter:

”Det gode er, at folk får et nyt, udendørs opholdsrum. Der bliver alle muligheder for at slå en snak over plantekasserne – at lave noget aktivt sammen udendørs. Der er jo sommetider folk, der beklager sig over, at der mangler intimitet og liv mellem husene i Ørestad, men de urbane haver skaber netop et naturligt mødested for folk,” siger grundejerforeningsformanden.

Kasserne bliver stående de kommende tre sæsoner og er et led i det arbejde med midlertidige projekter i fuld skala, som Grundejerforeningen Ørestad City arbejder sammen med By & Havn om. Filosofien er, at man ved at afprøve forskellige bylivsinitiativer bedre kan bedømme, hvad der virker og dermed skal gøres permanent, og hvilke initiativer, der ikke står distancen.

”Jeg kunne sagtens forestille mig, at haverne fik en permanent plads i Ørestad City. Men det afhænger selvfølgelig af, om brugerne og naboerne tager godt i mod dem og er glade. Nu må vi se”, siger Mikala Berg Dueholm.

Pressekontakt:

Redaktør Carsten Arlund, By & Havn