SE DIN BY FRA OVEN

11. juli 2011

By & Havns fotograf Ole Malling tog en helikoptertur i lav højde over København. På turen fotograferede han byen, som fuglene ser den. Billederne blev taget tirsdag d. 28/6 på en sommerdag med høj sol.

København:
Set fra oven er København grønnere, end man forestiller sig til hverdag. Nederst til venstre ses Christiansborg, mens Amager og Kalvebod Fælled strækker sig som en grøn lunge helt ind i byen. Området er ca. dobbelt så stort som Dyrehaven. Ørestad ligger her i venstre del af fællederne.

Ørestad Nord: Ørestads mest udbyggede kvarter. Før området blev til Ørestad, lå det dengang midlertidige KUA i området. Fakulteterne på Amager blev siden permanente, og nu udvider og renoverer universitetet kraftigt. På billedet fornemmer man tætheden til Rådhuspladsen, der er to kilometer derfra. I midten af billedet ses Langebro, der forbinder Amager med City.

Ørestad City: Her ligger en af Københavns største parker. Nederst i midten i byparken ses den nye, store hundegård og yderst til højre er konstruktionen af det nye p-hus i gang.

Ørestad City: Den nye folkeskole har for alvor taget form. Og fra oven kan man virkelig se bygningens særprægede form. Formen er inspireret af den italienske middelalderby Barga, hvor små torve, terrasser og gyder – både inde og ude – danner rammerne for læringsmiljøerne. Umiddelbart ved siden af skolen ligger Ørestad Gymnasium. Skolen rykker ind i de otte etager ved årsskiftet.

Ørestad City / Ørestad Syd: Sådan ser et af Danmarks største trafikale knudepunkter ud fra oven. Her, hvor E20 møder metroen og Øresundstogene, er nogle af Københavns største højhuse skudt op. Lige ved krydset bor Rambøll og DI (midlertidigt) sammen med det bæredygtige hotel Crowne Plaza og shoppingcentret Field’s.

Ørestad Syd: Rigtig mange gæster kommer hver uge til Ørestad Syd for at se arkitekturen og nyde naturen. Set fra luften, kan man pludselig se, hvor meget natur, der rent faktisk er rundt om kvarteret. Ved siden af Stævnen og 8TALLET rejser nye bygninger sig, blandt andet rækkehuse og et nyt plejecenter.

Sydhavnen: Fra industri til attraktive boliger. Det er stadig til at se, hvordan sværindustrien dominerede, når man ser billederne af Sluseholmen og Teglholmen i Københavns Sydhavn. Men det er også nemt at se, hvorfor de nye kanalbyer er blevet populære hos mange familier.

Marmormolen: En af Danmarks mest internationale og klimarigtige bygninger tager form på Marmormolen lige syd for Nordhavnen. FN Byen samler de syv FN-organisationer, der er repræsenteret i Danmark i den stjerneformede bygning fra slutningen af 2012. Marmormolen kommer også til at rumme hotel, erhvervsbygninger og boliger.

Nordhavnen/ Marmormolen: Endnu er der relativt stille i den sydligste del af Nordhavnen, men allerede til vinter forventes de første kraner og gravkøer at rykke ind i kvarteret. I det nye Århusgadekvarter blandes nyt med gammelt ved at de bedste af de gamle bygninger består, mens andre må vige for nyere bygninger.

Nordhavnen: Nu kommer vi! Når udbygningen af Århusgadekvarteret går i gang, bliver Nordhavnen knyttet meget tættere til Østerbro. For Østerbro betyder det, at bydelen igen får naturlig kontakt til vandet.

• Se mange flere billeder i stort slideshow fra Københavns nye bydele

Pressekontakt:
    Peter Presmann, By & Havn