ØRESTAD KULTURDAGE 2011 BRYDER LØS I WEEKENDEN

30. august 2011

Alle er velkomne, når Ørestad Kulturdage bryder løs på torsdag og tre dage frem. Festivalen er en stærk tradition og en god anledning til at besøge Københavns nye bydel, hvis du ikke bor der i forvejen.

Kast dig ud i Roller Reggae og parkour, hør Per Vers freestyle, kør ræs med fjernstyrede biler i megastørrelse eller hør Vinnie Who, My Name is Legion, Tobias Trier og Anthony and the Johnsons. Eller fordyb dig en stund i verdens bedste børnebogsillustrationer i en stor udstilling.

Selv om Ørestad er en ny bydel, er det efterhånden femte gang, Ørestad Kulturdage viser, hvordan områdets pladser og bygninger kan indtages på overraskende måder. Også i år byder festivalen på et hav af oplevelser i den moderne bydels anderledes byrum.

”Vi vil gerne vise alle de kvaliteter, som gør Ørestad til noget helt særligt. Her er en særlig blanding af høj himmel, moderne arkitektur, videnserhverv, boliger og masser af grønt græs, som man ikke finder andre steder i København. Det giver os mulighed for at tilbyde nogle anderledes kulturoplevelser,” siger Lise Vejse Klint, sekretariatschef i foreningen Ørestad Kultur, der sammen med en lang række virksomheder, organisationer og foreninger står bag Ørestad Kulturdage.

Ørestad Kulturdage er ikke bare en fest for områdets medarbejdere og beboere, der får mulighed for at møde hinanden - men for alle københavnerne, der let kan springe på Metroen og opleve Ørestad, som de aldrig har set bydelen før.

”Det er noget for enhver smag på programmet, og vi har prioriteret, at de enkelte dage i festivalen fokuserer på forskellige kvarterer i Ørestad. Hvis man deltager hver dag, får man derfor et indtryk af hele Ørestad og stifter bekendtskab med nogle indendørs og udendørs byrum, man måske ellers ikke ville have fundet eller haft adgang til,” siger Lise Vejse Klint.

Udvalgte arrangementer fra programmet

Torsdag d. 1. september – Campus LIVE i Ørestad Nord
Løjerne starter torsdag aften kl. 18, hvor Tietgenkollegiets smukke gård lægger græs til en aften bestående af freestyle rap og poetry slam ledet af Danmarks fremmeste; Per Vers. Senere går danske My Name is Legion på scenen og fylder kollegiegården med sin såkaldte ”singer/songwriter techno”.

Ved siden af – på storskærme på bagsiden af det Humanistiske Fakultetsbibliotek – blæser Ørestad Spillearkade nogle af 80’ernes legendariske arkadespil op på storskærm. Tag dén, Pacman og Space Invader!

Fredag d. 2. september – børnebogsillustrationer, fjernstyrede biler og koncert
Field’s lægger 800 m2 udstillingsrum til en gigantisk fejring af børnebogsillustrationer under udstillingen BIBIANA, som åbner d. 2. september. 123 prisvindende børnebogsillustrationer fra hele verden bliver udstillet, således at børn og barnlige sjæle kan lege og fantasere sig igennem de forunderlige fortællinger.

BIBIANA opfordrer til at deltage aktivt på en legende og utraditionel måde i et uhøjtideligt rum i Ørestad. Og det er en idé, som By & Havn vil arbejde videre med i fremtiden:

”Vi vil gerne være med til at være isbryder for et rigt børnekulturliv af høj og international standard i Ørestad. I det her projekt er vi særligt glade for, at Field´s er omdrejningspunkt, for her er i forvejen fyldt med liv og mødesteder. Vi arbejder med en tilgang om, at fremtidens kulturliv kan foregå overalt i byen – ikke udelukkende i dedikerede kulturhuse. Og vi ser gerne, at BIBIANA fremadrettet kan være et af flere samlingspunkter for Ørestads børnekulturliv og dermed et solidt supplement til de i forvejen fine udendørs tilbud til familier, vi har i Ørestad,” siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen.

BIBIANA henvender sig især til de 5 – 11 årige. Udstillingsperioden løber helt frem til den 6. november i Field’s Exhibition Zone, Plan 2 i Ørestad. Adgang og events er gratis.

Fredag byder også på lugten af benzin og fart over feltet, når de store, fjernstyrede R/C racere buldrer derudaf med 60-70 km/t på den store tomme byggegrund syd for DR Byen. De fjernstyrede biler vejer som regel 11-14 kg - så det er legetøj i den store størrelse for små og store drengerøve af begge køn. Kom og se de flotte biler og tal med kørerne i PIT-teltet.

I Rambølls kantine holder forfatteren Claus Ehlers foredrag om Amager med udgangspunkt i hans smukke bog ’Amager – den lysegrønne Ø’ og i DRs fantastiske koncertsal slutter aftenen med koncert med en af newyorker-scenes største ikoner: Anthony and the Johnsons. Anmelderdarlingen plejer ikke at skuffe sin enorme fanskare med sine inderlige ballader og sit melodiske overskud.

Lørdag den 3. september – Søfest, verdensklasse-parkour og Roller Reggae i Ørestad Syd
Under sidste års kulturdage blev søerne i Ørestad Syd indviet med masser af aktiviteter og glade gæster. I år gentages søfesten med aktiviteter i og omkring søområdet. Gå på vandet i de flydende waterballs, lån en kajak og prøv kræfter med windsurfing. Du kan også adoptere en and til det store anderæs og lytte til Tobias Trier på kajkanten ved café 8TALLET.

Er du til jump, street og reggae, må du ikke gå glip af dagens store fest på det urbane aktivitetsområde PLUG N PLAY, hvor du til et lydtæppe af bastung reggae kan kaste dig ud i parkour, dirtjump, rollerskating og kajakpolo. Nogle af verdens bedste parkour instruktører lægger vejen forbi Ørestad, underviser og giver smagsprøver på deres evner sammen med Team JiYo. Vi udsender særskilt nyhedsbrev om det store arrangement senere på ugen.

Anthony and the Johnsons spiller igen i DR’s koncertsal, og lidt senere er der lagt op til dansefest, når Vinnie Who går på scenen i koncertsalens studio 2.

Søndag den 4. september - Fest i Byparken i Ørestad City
Søndag rykker kulturdagene til byparken i Ørestad City med masser af aktiviteter for børn og familier. Copenhagen Steelband lægger lyd til ansigtsmaling, vindmølle-værksted, flødebollekast, Segway og e-biking. Hør desuden fantastisk børnejazz og kom på hip hop-skole med Al Agami.

Fakta om Ørestad Kulturdage

Ørestad Kulturdage 2011 er en 4-dages kulturbegivenhed fra 1.- 4. september overalt i Ørestad. Bag kulturdagene står Foreningen Ørestad Kultur, der skaber, samler og promoverer arrangementer i Ørestad hele året. Se hele programmet på www.orestadkultur.dk.

Foreningen Ørestad Kulturs medlemmer og samarbejdspartnere: Field’s, Københavns Universitet, DR, Metroselskabet, By & Havn, Rambøll, Tietgenkollegiet, Københavns Energi, Handelsbanken, Danske Bank, Hotel Crowne Plaza, Ørestadens Ejendomsadministration, Ørestad Gymnasium, Hotel CABINN, Amager Vest Lokaludvalg, Illumenarts, Grundejerforeningen Ørestad City, Grundejerforeningen Ørestad Universitetskvarter, Medicon Valley Alliance, København Ørestad Rotary Club og C. F. Horisonten.

Pressekontakt:
Ørestad Kulturdage: