NY BRO GIVER SLUSEHOLMEN DIREKTE ADGANG TIL CITY

21. januar 2011

Broen mellem Teglholmen og Sluseholmen i Københavns Sydhavn indvies lørdag den 22. januar. Broforbindelsen bliver et centralt led i Sydhavnens infrastruktur og betyder blandt andet, at Sluseholmen får mere direkte adgang til Københavns Centrum. Det er godt nyt for beboerne og er samtidig med til at booste forretningslivet i området.

Broen over Teglværksløbet står klar til indvielse. Og det er godt nyt for både beboere og folk, der arbejder i Københavns Sydhavn, der i lang tid har savnet en forbedret infrastruktur. Indtil nu har vejen til og fra Sluseholmen gået ad den lange Sydhavnsgade, men det ændrer broforbindelsen på. Den 97 meter lange bro forbinder Sluseholmen og Støberigade, som ligger på henholdsvis Sluseholmen og Teglholmen.

Troels Brücker, som har boet på Sluseholmen i 4½ år, fremhæver at broen er med til at gøre Sluseholmen mere fuldendt.

”Når havnebad og vinterbadning kommer til senere på året har vi et kvarter med foreløbig 3500 indbyggere og masser af potentiale for både beboeraktiviteter og de mange nysgerrige, der i endnu højere grad vil blive tiltrukket af områdets kvaliteter og faciliteter. Den nye bro er prikken over i'et for et kvarter, der har fået priser for æstetik og arkitektur, men lige manglede lidt på logistikken og trafikken”, siger Troels Brücker, som også glæder sig over, at det bliver væsentligt nemmere at komme til og fra City.

”Som cyklist med arbejde i indre by er jeg en lykkelig mand. Vi glæder os over en bedre kollektiv busbetjening og mere direkte adgang til City. Den nye bro vil placere den sydlige del af havnen centralt på det københavnske landkort”, siger Troels Brücker.

En bydel i vækst

Den forbedrede infrastruktur og muligheden for endnu mere byliv i området vil formentlig også gavne forretningslivet i området. Efter nogle års stilhed er der nu også ved at komme gang i byggeriet på Teglholmen, blandt andet med opførelsen af den kommende folkeskole, som står færdig til skolestart i 2012. Derudover opfører boligselskabet Domea 106 almene boliger, ligesom NCC bygger 22 ejerlejligheder, der forventes at blive sat til salg i løbet af næste forår.

”Det nye byggeri kommer til at ligge som en grøn kile mellem Teglholmsgade og havnebassinet. Med de nye broforbindelser og udviklingen af området tror vi, at det vil appellere til mange mennesker. Man er tæt på vandet og kan samtidig være i centrum af København på få øjeblikke”, siger byggechef i Domea, Karsten Pedersen, til Jyllands Posten.

Hos By & Havn håber chefkonsulent, Britta Køster, at den forbedrede infrastruktur vil sætte yderligere gang i salget af byggerettigheder på Teglholmen.

”Teglværksbroen vil forbedre infrastrukturen i området markant, og det er med til at gøre bydelen mere attraktiv for kommende beboere, men også i erhvervsmæssig sammenhæng er broen kærkommen. By & Havn har grunde til salg på Teglholmen med mulighed for at opføre boliger ved vandet, serviceerhverv og butikker, og vi håber naturligvis, at de nye og forbedrede forhold i Sydhavnen også vil have en positiv indvirkning på salget af byggerettigheder på Teglholmen”, siger Britta Køster.

Læs mere om byudviklingen på Teglholmen her: www.byoghavn.dk/Teglholmen

Den nye bro er, ligesom Langebro og Knippelsbro, oplukkelig, så skibe fortsat kan passere ind og ud af Teglværkshavnen. Det er ISC Rådgivende Ingeniører A/S, der har projekteret broen med arkitektfirmaet Hvidt & Mølgaard som konsulenter.

Fotos: Kirsten Bjørton