KLPS KONTOREJENDOMME I ØRESTAD CITY NÆRMER SIG FULD BELÆGNING

20. september 2011

Det er netop offentliggjort, at KLP Ejendomme har lejet godt 8.000 etagemeter ud til Trafikstyrelsen. Med den nye lejer i hus betyder det, at KLPs to ejendomme i Ørestad City nu har en udlejningsprocent på henholdsvis 94 % og 64,5 %.

Trods finanskrise og stilstand i markedet er det lykkedes den norske pensions- og livsforsikringsgigants danske ejendomsselskab at udleje 18.000 etagemeter i sine to ejendommene på Arne Jacobsens Allé i løbet af 2011.

Med udlejningen af de godt 8.000 etagemeter til Trafikstyrelsen i KLPs ejendom på Arne Jacobsens Alle nr. 13, er næsten 22.000 af husets 28.000 netto-etagemeter nu udlejet. Dermed er udlejningsprocenten steget fra 13 % til 64,5 % i år.

Foruden Trafikstyrelsen har science- og health care virksomheden Bayer, medicinalvirksomhederne Sandoz og AstraZeneca samt forsikringsselskabet Zurich lejet sig ind i bygningen.

I huset ved siden af – på Arne Jacobsens Allé 15-17 ligger KLPs endnu større kontordomicil på 31.000 etagemeter udlejningsareal. Her er 94 % af etagemetrene lejet ud på nuværende tidspunkt, hvilket er en stigning fra 83 % i løbet af 2011.

Ingeniørvirksomheden Atkins og mobilgiganten Ericsson har udvidet sine eksisterende lokaler, mens IT virksomheden NBT Group er flyttet fra Islands Brygge til den nye adresse i Ørestad City.

”Vi oplever en stærkt øget mobilitet i markedet, og der er virkelig fokus på Ørestad – særligt fra virksomheder, der har et internationalt marked eller er datterselskaber af internationale virksomheder. Vi er meget tilfredse med årets resultat frem til nu. Det er virkelig lykkedes os at komme igennem med budskabet om, at Ørestad er det mest fordelagtige sted at lokalisere sin virksomhed i regionen”, siger markeds- og ejendomschef i KLP Danmark, Stig Fermi-Erichsen.

KLP har allerede i 2007 købt byggeret til et tredje og endnu større byggeri i Ørestad City beliggende på Kay Fiskers Plads. Her kan opføres 65.000 etagemeter som en flerbruger ejendom til både større og mindre virksomheder og domiciler.

”Vi arbejder for øjeblikket med at tilpasse projektet til fremtidens krav til energi, miljø og fleksibilitet, så vi kan markedsføre et projekt der matcher markedets forventninger og lever op til de nye 2020 regler i det fremtidige Bygningsreglement”, siger direktør i KLP Ejendomme A/S, Søren Risager.

”Ørestads-tallene bekræfter, at moderne og effektive etagemetre er meget attraktive. Det er samtidigt glædeligt, at der både er tale om udvidelse blandt eksisterende lejere samt tilflytning af helt nye som f.eks. Trafikstyrelsen. Det lover godt for fremtiden,” siger adm. direktør i By & Havn Jens Kramer Mikkelsen.

Lejerne i KLPs to erhvervsbyggerier:

Arne Jacobsens Allé 15-17:

• Accenture
  • Atkins Danmark udvidede deres eksisterende aktiviteter med 1.000 m² i juli 2011. Atkins kontorlejemål udgør herefter totalt 6.715 m²
  • Dell
  • Ericsson Danmark indgik i marts aftale om at udvide deres eksisterende lokaler med 930 m² og samler til oktober 2011 deres danske aktiviteter. Ericssons kontorlejemål udgør totalt 3.778 m²
  • GlaxoSmithKline
  • Group NBT flyttede i juli deres danske hovedsæde på 1.313 m²
  • Handelsbanken
  • IFS
  • Medtronic
  • Medicon Valley Alliance
  • UCB Nordic
  • Mamut

Arne Jacobsens Allé 13:

• AstraZeneca flytter medio november 2011 ind i et 1.200 m² nyt domicillejemål som fremover udgør deres hovedkontor i Danmark
  • Bayer flyttede i marts ind i et 4.500 m² stort lejemål, som nu er deres hovedsæde i Danmark
  • Dibs
  • Sandoz udvider deres eksisterende lejemål med 1.300 m² 15. september 2011. Sandoz kontorlejemål udgør totalt 2.151 m²
  • Trafikstyrelsen (Slots- og Ejendomsstyrelsen) flytter 1. november ind på 2 etager i et 8.070 m² stort domicil lejemål
  • Sophus Berendsen Holding
  • Zurich forsikring Danmark har indgået aftale om udvidelse af deres kontorer til 744 m² i oktober 2011.

Fakta om KLP

KLP ejendomme A/S er et datterselskab af et af Norges større ejendomsselskaber, som igen er 100 % ejet af KLP Forsikring, et af Norges største pensions- og livsforsikringsselskaber.

KLP var blandt de første, der troede på Ørestad City som den ideelle beliggenhed for internationalt orienterede virksomheder i Øresundsregionen, hvilket i 2003 førte til opførelsen af KLPs første kontorejendom på 33.000 etagemeter (31.000 etagemeter udlejningsareal) på Arne Jacobsens Alle 15-17.

I 2008 stod KLPs andet erhvervsbyggeri færdigt som nabo til det første. Dette byggeri på Arne Jacobsens Alle 13 rummer mulighed for udlejning af 28.300 etm.

Ejendommene drives som flerbruger kontorejendomme med et ”full-service” med blandt andet fælles reception, personalerestaurant, fitnesscenter samt møde- og konferencecenter.

Pressekontakt:

Redaktør Carsten Arlund, By & Havn