INDKØBSVOGNE ER VELKOMNE I UDSTILLING AF VERDENS BEDSTE BØRNEBOGSILLUSTRATIONER

28. september 2011

For tiden lægger Field´s i Ørestad City rum til en enestående udstilling af verdens smukkeste, drabeligste og mest fantasifulde illustrationer fra børnebøger. By & Havn støtter udstillingen – bl.a. for at afprøve, hvordan utraditionelle arrangementssteder kan berige kulturlivet i Ørestad.

På 800 lyse kvadratmeter på 2. sal i Field’s ligger det såkaldte ’exhibition zone’ – et åbent område, der kan anvendes til alt fra biludstillinger til store fastelavnsarrangementer.

Frem til den 6. november rummer lokalet udstillingen BIBIANA - Forunderlige Fortællinger Fra Hele Verden, hvor 123 af verdens bedste børneillustrationer fra alle verdens kontinenter vises frem for børn og deres voksne. Adgangen til udstillingen og de mange events i udstillingsperioden er gratis.

Udstillingen åbnede den 2. september, og i løbet af de første tre uger har udstillingen været velbesøgt. Sekretariatet bag udstillingen har gjort en særlig indsats for at tiltrække skoleklasser, som kan deltage i guidede ture og deciderede undervisningsforløb, og det har været en kæmpe succes, fortæller kurator og initiativtager, Janne Bech, der til daglig er erhvervsudviklingschef på Københavns Universitet, Søndre Campus i Ørestad Nord.

”Allerede inden vi åbnede udstillingen, var der helt fyldt op til undervisningsforløbene og de guidede ture. Så åbnede vi for, at skolerne også kunne booke sig ind om eftermiddagen, men nu er de tider også fyldt op. Og både eleverne og lærerne giver rigtig god respons på udstillingen, så vi er meget glade og tilfredse,” siger Janne Bech.

Janne Bech gør dog opmærksom på, at skoleklasser er velkomne til ’bare’ at besøge udstillingen, når som helst – altså uden at benytte sig af tilbuddet om undervisning og guidede omvisninger. Men i øvrigt har det været nogle andre udstillingsgæster, Janne og de mange frivillige guider og medarbejdere i udstillingen har lagt særlig mærke til:

”Det er alle tiders, når familierne kommer rullende ind i udstillingen med deres indkøbsvogne nede fra Bilka. Vi har med vilje lavet plads til, at man let kan komme rundt i udstillingen selv med et par propfyldte indkøbsvogne. Hvis ikke i Field´s – hvor kan man ellers kombinere at få shoppet igennem med at få en fin og poetisk oplevelse med vægt på fantasi og æstetik?” siger Janne Bech.

Netop dét at afprøve kombinationen af shopping og kultur har også været afgørende for, at By & Havn har valgt at støtte BIBIANA udstillingen - selvom børnebogsillustrationer umiddelbart ligger langt fra selskabets mission om på et forretningsmæssigt grundlag at udvikle nye bydele i København.

”For By & Havn er det en naturligt at tænke helhedsorienteret. At få sparket kulturlivet i gang er en vigtig opgave og ingrediens, når vi udvikler nye bydele som f.eks. Ørestad. Men hvem siger egentlig, at udstillinger og kulturevents skal foregå på traditionelle museer eller i dedikerede kulturhuse? Field´s er både et regionalt indkøbscenter og en lokal indkøbsmulighed for bydelens beboere. Her er i forvejen masser af mennesker, liv og mødesteder, og mange af stedets kunder lægger naturligt vejen forbi børnebogsudstillingen og får en god oplevelse med hjem,” siger Rikke Faaborg Jarmer, udviklingschef i By & Havn. Hun fortsætter:

”I Ørestad bor der rigtig mange børnefamilier, og By & Havn vil gerne være med til at være med til at bryde isen for et rigt børnekulturliv i bydelen. Vi arbejder med en tilgang om, at fremtidens kulturliv kan foregå overalt i byen, og vi ser gerne, at BIBIANA også fremadrettet kan være et samlingspunkt i Ørestad som et supplement til de i forvejen fine udendørs tilbud til familier, vi har i bydelen,” siger Rikke Faaborg Jarmer.

Presseinformation:
Redaktør Carsten Arlund, By & Havn