FØRSTE SPADESTIK PÅ UNGDOMSBOLIGER I ØRESTAD SYD

15. juni 2011

Den 15. juni var der første spadestik på 120 støttede ungdomsboliger i Ørestad Syd. Boligerne, der er tegnet af Erik Møllers Tegnestue, får en stor, fælles tagterrasse og kommer til at ligge klos op ad Vestamager Metrostation, Kalvebod Fælled og det prisbelønnede boligbyggeri 8TALLET.

Der er tale om Ørestad Syds første ungdomsboliger. Erik Møllers Tegnestue er arkitekt, og det er Investeringsgruppen Gribskov ApS, der skal stå for byggeriet, som forventes at være klar til indflytning i det nye skoleår i midten af 2012.

”Det bliver uden tvivl ungdomsboliger af høj standard. Beliggenheden her i Ørestad Syd er også helt enestående. Og da det især er de unge, der har fået øjnene op for dette fantastiske område – tæt på både natur og by – er det naturligvis en stor glæde netop at kunne realisere boliger, der er specielt designet til unge”, siger Jens Schaumann, direktør i Investeringsgruppen Gribskov.

Bygningen består af tre enheder, som sammenbygges i en vinkel. Bygningerne indrettes med ét-rums ungdomsboliger med tilhørende fælleskøkkener og fællesareal. I forbindelse med alle fællesrum etableres også fælles altaner.

På taget af den ene af bygningerne etableres en stor, fælles tagterrasse, orienteret mod syd. Terrassen vil ligge i læ af de om¬kringliggende højere bygninger, men får stadig masser af sol. På tagterrassen anlægges bede, der hæver sig ca. 30 cm op over terrassens belægning. Bedene rammes ind af stålkanter, og der vil blive sået græs og urter.

”Med igangsættelsen af ungdomsboligerne er byrummet langs med Robert Jacobsens Vej ved at tage form. Det har stor betydning for oplevelsen af området, hvor kanalen kommer til sin ret. Og når vi siger diversitet, så mener vi diversitet. Indenfor dette relativt lille område har vi ny både ejer- og lejeboliger, ungdoms- og ældreboliger”, siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen.

Der er tale om støttede ungdomsboliger, og derfor opereres der med en maksimum husleje, så de studerende er sikret. Prisen er endnu ikke fastlagt. Udlejningen af boligerne er heller ikke sat i gang endnu. Bygherren forventer at indgå aftale med en professionel administrator i løbet af kort tid.

Første spadestik finder sted onsdag den 15. juni kl. 14.00 - 15.00 på Robert Jacobsens Vej 51. I forbindelse med arrangementet vil der være lidt forplejning med pølser og øl/vand på byggegrunden.

Mere Ørestad Syd:
Tirsdag er der rejsegilde på 49 familieboliger

På tirsdag er der rejsegilde på 49 familieboliger – også beliggende i Ørestad Syd på Robert Jacobsens Vej.

Familieboliger - Ørestad Syd

Her forventes det også, at beboerne kan flytte ind i 2012. Byggeriet er arkitektonisk en forlængelse af Stævnen i en lidt mere forenklet form. Boligerne i det kommende byggeri varierer i størrelse, men en gennemsnitlig bolig bliver 98 m2. Bebyggelsen opføres i ni etager med tagterrasser til 7. og 8. etage, og det forventes, at den månedlige leje for en bolig på 86 m2 bliver godt kr. 7.000. Boligerne er tegnet af Wilhelm Lauritsen Arkitekter og bygges af Sjælsø for Lejerbo.

Presseinfo:
Pernille Garde Abildgaard