FN BYEN UDVIDER INDEN DEN ÅBNER

10. november 2011

Allerede inden den nye FN By står færdig, udvides den med 17.000 m2. Dermed bliver FN’s kommende hovedkvarter i Danmark på i alt 45.000 m2. Udvidelsen er et klart signal om de stærke bånd mellem Danmark og FN.

Netop nu arbejder håndværkerne på Marmormolen i Københavns Nordhavn på, at færdiggøre FN- byen, så den er klar til indflytning ved årsskiftet 2012/13. Og nu skrues der yderligere op for blusset, idet den danske regering er blevet enig med By & Havn om, at tilføje 17.000 m2 til det eksisterende byggeri.

”Regeringen lægger afgørende vægt på et stærkt og effektivt FN. FN Byen i København er et markant dansk bidrag til et FN, der fungerer samlet til fordel for verdens fattige og mest udsatte mennesker. Den fulde udbygning af FN Byen åbner for, at FN-organisationerne i København kan fortsætte med at vokse, og for at endnu flere kan komme til byen – til fordel både for FN og for Danmark. Både det officielle Danmarks og civilsamfundets forbindelser til FN styrkes samtidig med at der skabes nye spændende muligheder for dansk eksport og danske arbejdspladser. Jeg ser frem til, at den samlede FN By står færdig i 2014”, siger udviklingsminister Christian Friis Bach.

FN Byens kontorbygning er tegnet af 3XN som en stjerneformet bygning med otte arme – og det er byggeriet af de sidste tre arme, der nu igangsættes. Første etape af FN byen forventes som planlagt færdigt i 2013. Anden etape – de ekstra 17.000 m2 - forventes færdig et lille års tid senere. Byggeriet får en samlet volumen på 45.000 m2 og den nye etape får samme høje miljømæssige profil, som første etape.

Det er By & Havn, der er bygherre på den samlede FN By. I lighed med de første 28.000 m2 er Pihl & Søn A/S hovedentreprenør på de sidste 17.000 m2.

”Det er mere end bare et kontorhus i usædvanlig god kvalitet, vi nu kan udvide, inden det er bygget færdigt. Det er en konsolidering af udviklingen på Marmormolen og videre i Århusgadekvarteret og Nordhavnen, og en understregning af, at dette område kommer til at gøre noget helt specielt for København,” siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen.

FN i Danmark består af:

• FN’s projektstyringsenhed UNOPS’ globale kontor
  • FN’s udviklingsorganisation UNDP’s nordiske kontor
  • FN’s sundhedsorganisation WHO’s regionale Europa-kontor
  • FN’s børnefond UNICEF’s globale forsyningsdivision
  • FN’s befolkningsorganisation UNFPA’s nordiske kontor
  • FN’s fødevareorganisation WFP’s nordiske kontor

Hertil kommer UNICEF’s verdenslager, som placeres i et nyopført lager ikke langt fra selve FN Byen.

Pressekontakt:
Kommunikationschef i By & Havn, Pernille Garde Abildgaard