FLERE TAGER METROEN TIL ØRESTAD

29. marts 2011

Antallet af passagerer i Metroen til og fra Ørestad stiger. Specielt på Vestamager og Ørestad Station er antallet af af- og påstigere steget sammenlignet med sidste år.

I august 2010 flyttede både Rambøll og DI (Dansk Industri) med deres henholdsvis 1600 og 400 ansatte ind i nye kontorer i Ørestad. I alt arbejder cirka 12.000 mennesker i bydelen, og det kan tydeligt mærkes på antallet af passagerer, der stiger af og på Metroen.

Tal fra Metroselskabet bekræfter, at der fra september til december 2010 har været en stigning på 12,7 % i antallet af passagerer på Ørestad Station. I 2009 var det samlede antal på 1.372.014 af- og påstigere, mens antallet i 2010 steg til over halvanden million – helt præcis 1.546.840.

Hos By & Havn understreger adm. direktør, Jens Kramer Mikkelsen, at gode infrastrukturelle forbindelser er vigtige for byudviklingen i dag.

”Metroen i Ørestad er et godt eksempel på, hvordan man integrerer højklasset, kollektiv transport i bydelen og gør den til en vigtig faktor i byudviklingen. Tilgængelighed er vigtig, når virksomheder vælger, hvor de vil bosætte sig, og derfor er en god infrastruktur, som Metroen er en central del af i Ørestad, afgørende for at tiltrække virksomheder til bydelen. Og så er det selvfølgelig glædeligt, at flere og flere benytter Metroen til at komme til og fra Ørestad - hvad enten de skal på arbejde, skal hjem til familien eller en tur i Field’s,” siger By & Havns adm. direktør, Jens Kramer Mikkelsen.

Også på Metrostationen ved DR Byen er der en lille stigning på 4,9 % fra 2009 til 2010 i antallet af folk, der stiger af og på Metroen. Hos Metroselskabet kan man tydeligt mærke, at flere og flere benytter Metroen til at komme til og fra arbejde.

"Vi har fået markant flere kunder i Metroen efter at store arbejdspladser som Dansk Industri og Rambøll er rykket til Ørestad, og familier er begyndt at flytte ind i 8TALLET. Metroen har fra starten været tænkt ind i udviklingen af nye byområder som Ørestad. Det gør bydelen mere attraktiv samtidig med, at tilflyttere og medarbejdere får et grønt og stærkt alternativ til bilen," siger Lise Hein, som er kommunikationschef i Metroselskabet.

8TALLET trækker fuldt hus

Den mest markante forskel er dog på Vestamager St. i Ørestad Syd. Her oplever man en væsentlig stigning i antal passagerer, der rejser til og fra bydelen. Fra 2009 til 2010 er antallet af af- og påstigere øget med 46,5 % procent, og det kan det spektakulære byggeri 8TALLET formentlig tage en del af æren for. Hos HOME, som hver søndag holder åbent hus i 8TALLET, bekræfter man, at byggeriet i høj grad er et trækplaster for Ørestad Syd.

”Åbent hus arrangementerne er meget velbesøgte. I søndags havde vi mellem 400 og 500 besøgende, der kiggede på lejligheder, og det billede har været gældende gennem de seneste mange måneder. En del folk tager selvfølgelig Metroen, og det er også mit indtryk, at en del af beboerne i 8TALLET ikke har bil, og derfor benytter Metro,” fortæller Lars Nissen fra HOME i Ørestad. Han oplyser desuden, at der indtil videre er solgt 180 lejligheder i 8TALLET, og at der derudover er 25 igangværende handler.

Københavns Metro blev i 2010 kåret til verdens bedste Metro og verdens bedste førerløse Metro foran London, Sao Paulo og Madrid. Kåringen fandt sted på den internationale Metrokonference, MetroRail, i London, og begrundelsen var blandt andet en innovativ Metro med høj passagertilfredshed.