KØBENHAVN ER EUROPAS BEDSTE KRYDSTOGTHAVN – FOR FJERDE GANG

16. september 2011

København hat satset målrettet på krydstogtbranchen. Det er lykkedes at gøre Københavns havn til en attraktiv destination for de store krydstogtskibe.

For fjerde gang er Københavns havn udnævnt til ”Europes Leading Cruise Port”, af den internationale rejsebranche til uddelingen af World Travel Awards. København vandt foran andre populære krydstogtdestinationer som Barcelona, Genova, Lissabon, Amsterdam, Southhampton, Stockholm og Oslo.

De sidste år er antallet af krydstogtskibe og besøgende steget eksponentielt, og i år er der igen sat rekord i antal anløb. 368 gange vil et krydstogtskib lægge til kaj i Københavns havn, hvilket betyder, at 770.000 passagerer og 200.000 besætningsmedlemmer vil aflægge byen et besøg.

"Vi er utrolig stolte over at have modtaget prisen for fjerde gang, især fordi den er resultatet af en afstemning blandt rejsebranchens partnere og passagerer fra hele verden, men også fordi den er velfortjent," siger Arnt Møller Petersen, direktør med ansvar for krydstogterne for Copenhagen Malmø Port til rejsebranchebladet Take Off. Selskabet Copenhagen Malmø Port er et datterselskab af By & Havn.

En af årsagerne til det stigende antal anløb skyldes, at flere krydstogtrederier vælger Københavns Havn som turn-around destination i Nordeuropa. Dvs. den havn hvor passagererne stiger af og på skibet. Cruise Network Copenhagen arbejder netop på, at de forskellige interessenter sammen skaber det bedste grundlag for et problemfrit ophold og et spændende udbud af aktiviteter til de besøgende – og projektet ser ud til at gå godt.

I Nordhavnen er By & Havn netop nu i gang med at anlægge en ny krydstogtskaj, der forventes klar til sæsonen i 2013. Krydstogtsæsonen er sat til at slutte den 14. oktober, men afrundes dog med to skibe, der lægger til i juledagene i december.

Pressekontakt:
Redaktør Carsten Arlund, By & Havn