BY & HAVN, ATP OG PENSIONDANMARK BAG ÅRETS STØRSTE EJENDOMSHANDEL

19. december 2011

Årets største ejendomshandel er nu en realitet. By & Havn, ATP og PensionDanmark har i dag oprettet et konsortium, der for en pris på godt 2,1 mia. kr. køber FN Byen på 45.000 m2 beliggende på Marmormolen i København. I handlen indgår yderligere byggeretter på to kontortårne på i alt 60.000 m2 på henholdsvis Marmormolen og spidsen af Langelinie.

By & Havn, ATP og PensionDanmark investerer samlet 2,1 mia. kr. i det nye konsortium. Konsortiets ejerskab vil være fordelt med 8,5 pct. til By & Havn og 45,75 pct. til henholdsvis ATP og PensionDanmark.

”FN Byen er en enestående bygning med stort potentiale, der uden tvivl vil agere løftestang for byudviklingen af et nyt internationalt bykvarter på Marmormolen. Jeg ser frem til det kommende samarbejde med PensionDanmark og ATP, som vil sikre en økonomisk bæredygtig udvikling af området til glæde for både københavnerne og pensionskunderne,” siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn.

”Investeringen i FN Byen er i god overensstemmelse med vores strategi for investeringer i fast ejendom. Her er tale om et topmoderne kontorbyggeri med en fantastisk placering, og ejendommen er udlejet på gode lange lejekontrakter til FN. Det store fokus på bæredygtighed i bred forstand er ligeledes et stort plus. Vi glæder os desuden til at deltage i udviklingen af nye kontorbyggerier på Langelinie og Marmormolen, som repræsenterer nogle af de bedste beliggenheder i København,” siger direktør Lars Rohde, ATP.

”Investeringen i FN Byen vil give medlemmerne et godt og stabilt afkast. Det er vigtigt i en tid med uro på finansmarkederne og en rekordlav obligationsrente. Vi er samtidig stolte over at være med til at udvikle Københavns nye internationale bydel, som bliver et vigtigt udstillingsvindue for København som Nordeuropas dynamiske grønne metropol. Byggeriet af FN Byen og efterfølgende af de to kontorejendomme vil også give beskæftigelse til mange hundrede bygningsarbejdere i flere år,” siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Om FN Byen
FN Byen er ved at blive opført på sin egen ø ved Marmormolen og indflytning forventes påbegyndt i starten af 2013. Konsortiet udlejer FN Byen på knap 45.000 m2 og 6.000 m2 kælder til den danske stat med et antal FN-organisationer som brugere. Det bæredygtige byggeri, der som det første i Norden LEED-certificeres, er tegnet af 3XN og opføres af E. Pihl & Søn. Konsortiet køber FN Byen af By & Havn.

Om kontortårnene på Marmormolen og Langelinie
De to kontortårne på hhv. Marmormolen og spidsen af Langelinie kommer til at rumme kontorarealer på 58.000 m2 med en unik placering lige ved indsejlingen til Københavns Havn. Byggeriet er endnu ikke sat i gang, men det vil ske, når der er opnået en tilfredsstillende forhåndsudlejning. De to grunde, som tårnene skal bygges på, har hidtil været 100 pct. ejet af hhv. By & Havn og ATP. Nu overtager konsortiet begge grunde og det videre projektudviklingsarbejde.

Kommunikationschef Pernille Garde Abildgaard, By & Havn, T: 2916 0586
Direktør Michael Nielsen, ATP Ejendomme, T: 2030 4960