’BYRUM FOR LIVET’ - INVITATION TIL ÅBEN PROJEKTKONKURRENCE I ØRESTAD CITY

19. april 2011

Sivegadestrækningen i Ørestad City skal vitaliseres. Derfor er By & Havn, Grundejerforeningen Ørestad City, Vandlauget og Metroselskabet gået sammen om at invitere til en åben projektkonkurrence, der giver dig, din tegnestue eller dit kreative team mulighed for at være med til at påvirke en af de væsentligste strækninger i Ørestad City. Konkurrencen udskrives den 27. april med et kick-off arrangement.

Sivegaden er en af kvarterets mere befærdede strækninger. Her passerer naboer, kollegaer og studerende på vej til og fra Metrostationerne, boligbyggerierne, virksomhederne og gymnasiet.

”Jeg glæder mig - både som beboer ud til sivegaden og som grundejerforeningsformand. Der sker rigtig meget i området. Sidste år indviede grundejerforeningen lommeparken ud til sivegaden, og endnu en lommepark er på vej. Det er derfor naturligt, at selve sivegaden, kanalen og græsarealet under Metroen nu også får en vitaminindsprøjtning. Strækningen har et stort potentiale, fordi rigtig mange beboere og medarbejdere passerer området dagligt. Nu skal vi også bare have dem til at bruge området,” siger Mikala Berg Dueholm, der bor i VM Bjerget og er formand for Grundejerforeningen i Ørestad City.

De store linjer – sivegade, kanal og arealet under Metroens højbane – er på plads, men tiden er moden til at aktivere flere niveauer, tænke på tværs af rummet og sætte yderligere gang i byens liv.

”Det bliver spændende at se, hvad konkurrencedeltagerne kommer op med. Noget af Københavns mest interessante nye arkitektur er netop i dét område. Nu skal vi have lagt nogle flere lag på oplevelsen. Jeg forventer nogle originale, sjove og spændende bud, som matcher arkitekturen i kvalitet og som har en lang udløbsdato,” siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen.

Som en film

Kulturplanlægger i By & Havn, Erik Skibsted Hey er sekretær for konkurrencen:

”Det er vigtigt, at deltagerne i konkurrencen forstår hele strækningen som et samlet byrum, selvom det er en lang strækning. Man kan fx betragte arealet som en film med en række højdepunkter og ekstraordinære oplevelser, der binder handlingen sammen. Disse højdepunkter – eller nedslag i byrummet - skal give folk lyst til at opholde sig dér, lege, mødes,” siger Erik Skibsted Hey.

Konkurrenceformen er åben, kort og intensiv – bare fire ugers konkurrenceperiode får deltagerne. Udskriverne opfordrer både arkitekter, landskabsarkitekter, designere, kulturplanlæggere og folk fra forskellige kulturelle vækstlag til at deltage – gerne i teams.

Konkurrencen bliver udskrevet den 27. april. Selve konkurrenceprogrammet vil være til rådighed på www.orestad.dk/sivegaden. Konkurrenceperioden er frem til den 25. maj, og vinderne bliver afsløret den 28. juni.

Dommerkomitéen

Dommerkomitéen består af adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn (formand for dommerkomitéen), stadsarkitekt Tina Saaby, Københavns Kommune, udviklingschef Rikke Faaborg Jarmer, By & Havn, formand for Grundejerforeningen i Ørestad City, Mikala Berg Dueholm, chefarkitekt Lise Lind fra Metroselskabet samt to fagdommere; arkitekt Johnny Svendborg MAA, udpeget af Arkitektforeningen og Landskabsarkitekt Steen Bisgaard Jensen MM og MDL, ligeledes udpeget af Arkitektforeningen.

Kick-off arrangement

I forbindelse med udskrivningen af konkurrencen bliver der afholdt et kick-off event onsdag den 27. april kl. 16.30 ved Foodshop 55 på Ørestads Boulevard 55. Her kan alle interesserede høre mere om tankerne bag konkurrencen, besigtige arealet samt stille spørgsmål til konkurrenceudskriverne.

16.30: Introduktion v/ adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn
16.45: Københavns Kommunes Bylivsregnskab v/ områdechef for byrum og arkitektur, Jesper Dahl, Københavns Kommune
16.55: Kort om konkurrencens baggrund v/ kulturplanlægger Erik Skibsted Hey, By & Havn
17.10: Orientering om Bydelsplanen v/ Andre Just Vedgren, Amager Vest Lokal Udvalg
17.25: Besigtigelse af sivegaden
17.30: DJ Kamata lægger vinyltapet og vi serverer øl fra lokalt bryghus i sivegaden – mulighed for spørgsmål

OBS: Ved dårligt vejr rykker vi ind på VM Bjergets 5. sal.

Om sivegaden

Sivegaden er det areal, som strækker sig fra den kommende folkeskole ved hjørnet af Arne Jacobsens Allé og Ørestads Boulevard til Vejlandshuset (Københavns Energi) ved Vejlands Allé.
Prominente byggerier som f.eks. Ørestad Gymnasium, erhvervsbyggeriet Winghouse, boligbyggerierne Porthuset, VM Husene og VM Bjerget med caféen Foodshop no. 55 ligger ud til selve sivegaden. Ved siden af strøget ligger der en bred kanal samt et græsareal under Metroens højbane ud mod Ørestads Boulevard.

Pressekontakt:

Carsten Arlund, By & Havn