BEBOERNE SKAL SKRIVE ØRESTADS HISTORIE I NY BOG

26. august 2011

Forlag vil udgive bog om Ørestad - skrevet af beboerne i Ørestad. Eneste krav til de forskellige bidrag til bogen er, at de skal fortælle noget lokalt, interessant og måske pudsigt om bydelen.

Alle billeder i dette nyhedsbrev stammer fra udstillingen Indenfor // Udenfor af fotograferne Maja Nydal Eriksen og Simone Lilmoes. De alternative fotofortællinger fra Ørestad har været udstillet i VM Bjerget og er nu på turné til forskellige virksomheder i Ørestad.

En højest utraditionel bog om Ørestad er på vej. Den handler nemlig hverken om store politiske visioner for regionen eller om byplanlægning, skalaer og moderne arkitektur.

Idémanden er forfatter og medejer af Byens Forlag, Thomas Aagaard Skovmand. Han vil gerne mobilisere Ørestads beboere og alle andre, der kan fortælle en god historie i øjenhøjde om den nye bydel til at indsende bidrag til bogen, som skal udkomme på Byens Forlag til december.

”Jeg håber og tror, at folk er med på idéen, og at de sender alt muligt ind til forlaget; det kan være digte, sjove fotos, en god opskrift, en sang om deres naboer, anekdoter, børnetegninger, tips og idéer, skraldecollager, fortællinger om favoritsteder. Alt kan som udgangspunkt bruges, så vi sammen kan fortælle den uofficielle, subjektive og ukendte historie om Ørestad,” fortæller Thomas Aagaard Skovmand.

Selvfølgelig skal der ske en udvælgelsesproces blandt de indsendte bidrag, og de 10-15 bedste bidrag bringes i bogen, der bliver på ca. 130 sider, og belønnes med et gavekort på 500 kroner til Field´s.
Bogens arbejdstitel er ’Slipset’, fordi Ørestad har form som et slips, hvis man kigger på et kort.

Det er allerede nu muligt at indsende sit bidrag til Byens Forlag. Sidste chance er mandag den 3. oktober, og når bogen er trykt, skal den sælges på sædvanlig vis fra københavnske boghandlere og fra andre af Ørestads butikker. Forhåbentlig skal bogen også oversættes til engelsk og sælges fx på de tre hoteller, der ligger i Ørestad, så den kan fungere som en utraditionel guidebog til bydelen.

By & Havn støtter bogprojektet økonomisk. For selskabets udviklingschef Rikke Faaborg Jarmer handler bogprojektet om lokal forankring og identitet;

”Det er en fantastisk idé. Man skal huske, at for syv år siden boede der ingen mennesker i Ørestad. I dag bor der mere end 7.000. Udviklingen er gået virkelig stærkt, og Ørestad er godt på vej til at finde sine ben som en levende bydel med sin egen kultur og identitet. Bogens idé er, at beboerne selv får mulighed for at bidrage med deres subjektive billede af hverdagen i den nye bydel – som de selv oplever den. Jeg glæder mig rigtig meget til at se det færdige resultat,” siger Rikke Faaborg Jarmer.

I forbindelse med Ørestad Kulturdage, der afholdes den 1. – 4. september, kan man høre mere om projektet og blive inspireret, når Byens Forlag kommer rundt med en rullende bogcafe i form af et folkevognsrugbrød forskellige steder i Ørestad. Byens Forlag arbejder på at finde finansiering til og etablere en midlertidig bogcafé i Ørestad, hvor der kan afholdes workshops, foredrag og oplæsninger.

Byens Forlag udgav sidste år en bog i samme stil, som blev skrevet af kunderne i kiosken KIHOSKH på Vesterbro. Og her var hittepåsomheden stor. Der blev lavet sange, skrevet ting på cigaretpakker og bagerposer samt fortalt en historie om kærester i kiosken. Og én byggede en fortælling op af citater opsnappet en tilfældig dag foran kiosken.

Hvis du har lyst til at blive medforfatter på bogen om Ørestad, så send dit bidrag senest den 3. oktober til info@byensforlag.dk

Eller med post til:
Byens Forlag
Esromgade 15, 1. sal - kontor 1106
2200 Kbh. N

Bogudgivelsen sker i et samarbejde mellem Byens Forlag, foreningen Ørestad Kultur og By & Havn.

Presseinfo:
Forfatter Thomas Aagaard Skovmand