BAN KI-MOON BESØGTE FN BYEN

11. oktober 2011

FN’s generalsekretær Ban Ki-moon besøgte tirsdag Københavns kommende FN By i Nordhavnen. Her fik han lejlighed til at se kvaliteten i de to byggerier, der skal samle de seks FN-organisationer i Danmark samt erstatte det gamle UNICEF-lager.

”Da jeg så den nye FN By i dag, blev jeg meget overrasket over alle de bæredygtige og miljørigtige løsninger, byggerierne indeholder. Når det hele står færdigt, vil alle FN-organisationerne i Danmark i sandhed kunne arbejde i samme retning. Vi kan alle være meget stolte,” sagde FN’s generalsekretær Ban Ki-moon til de godt 600 FN-ansatte, der var mødt frem i UNICEF’s kommende lager for at se og høre generalsekretæren tale. Inden talen havde generalsekretæren fået en rundvisning i kontorbygningen og på det store lager, der tilsammen udgør FN Byen.

Ban Ki-moon startede sin rundvisning i det 28.000 etagemeter store, stjerneformede kontorbyggeri, der fra årsskiftet 2012/13 skal huse op til 1.050 arbejdspladser på Marmormolen. Bæredygtigheden er tænkt ind i alle aspekter af huset, som fx er et energiklasse 1-byggeri, hvilket betyder, at det bruger mindre end 50 KwH pr. m2 pr. år. Huset står også til at modtage den internationale bæredygtighedscertifisering LEED’s guld-pris for sit arbejde med vandforbrug, klima og energi.

Få hundrede meter længere ude i Nordhavnen så Ban Ki-moon det nye fuldautomatiske lager, der afløser UNICEF’s lager på Marmormolen. Lageret består af et mindre lager, der kan håndtere varer i alle størrelser og drøjder samt et større, fuldautomatisk lager. Her kan lagerrobotter både placere varerne på lageret og hente dem ud igen, når de bliver bestilt til verdens nødlidende. Det store lager kan alene håndtere ca. 37.000 US- eller EUR-paller.

”Med de nye bygninger, får FN meget bedre muligheder for videnudveksling og får langt større logistiske kræfter. FN Byen styrker i høj grad FN’s arbejde, men det er klart, at det også gavner København, at FN konsoliderer sig i byen. Vi glæder os til at kunne overdrage to højkvalitets byggerier, som vil være til glæde for både FN og København,” siger administrerende direktør i By & Havn Jens Kramer Mikkelsen, som viste Ban Ki-moon rundt i FN Byen.

Campus 1 står klar til de mange kontorfolk ved årsskiftet 2012/13, mens varerne allerede kan begynde at rulle ind på lageret sidst på året. By & Havn er bygherre på begge byggerier.

Generalsekretæren er på rundtur i Skandinavien og besøger Stockholm efter besøget i København.

FN i Danmark består af:

• FN’s projektstyringsenhed UNOPS’ globale kontor
  • FN’s udviklingsorganisation UNDP’s nordiske kontor
  • FN’s sundhedsorganisation WHO’s regionale Europa-kontor
  • FN’s børnefond UNICEF’s globale forsyningsdivision
  • FN’s befolkningsorganisation UNFPA’s nordiske kontor
  • FN’s fødevareorganisation WFP’s nordiske kontor
  • Hertil kommer UNICEF’s verdenslager, som placeres i et nyopført lager ikke langt fra selve FN Byen.
  • Læs mere om FN Byen på By & Havns hjemmeside

Pressekontakt: