8TALLET ER BLANDT ÅRTIETS MEST MARKANTE BYGGERIER

7. januar 2011

Den velestimerede amerikanske hjemmeside, Huffington Post, har udnævnt 8TALLET til et af de mest spektakulære og markante bygningsværker i de sidste 10 år. 8TALLET er kommet i fornemt selskab med blandt andet New York Times Bygningen i New York og Walt Disney Concert Hall i Los Angeles.

“Det er et betagende byggeri”, skriver Jacob Slevin på den amerikanske hjemmeside, Huffington Post, som har 26 millioner unikke brugere om måneden. Det er, naturligvis, fristes man til at sige, 8TALLET i Ørestad Syd, han taler om. Huffington Post har netop kåret de mest markante byggerier i det netop forgangne årti (2001-2010), hvor Bjarke Ingels’ spektakulære byggeri, 8TALLET, er med blandt ni andre. Huffington Post fremhæver 8TALLETs placering på kanten af Kalvebod Fælled og den fantastiske udsigt samt byggeriets unikke udformning som en urban lagkage, som afgørende for den flotte udnævnelse.

Hos By & Havn vækker kåringen begejstring og stolthed hos adm. direktør, Jens Kramer Mikkelsen.
”Det er naturligvis en stor cadeau, at 8TALLET modtager sådan international anerkendelse, og dermed endnu engang sætter Ørestad på verdenskortet. Det er med til at understrege Ørestads potentiale som bydel i international klasse med spektakulær arkitektur og en god blanding af både boliger og erhverv. Det kan vi kun være stolte af”, siger Jens Kramer Mikkelsen.

Begyndelsen på arkitekturens opsving
Jacob Slevin, som har udvalgt 8TALLET til listen, skriver, at 2010 markerer begyndelsen på arkitekturens opsving, og at det er 8TALLET, der går forrest. Desuden er kåringen med til at sætte Ørestad på verdenskortet, og det glæder Per Høpfner, som står bag byggeriet, sig over.

Samtidig understreger Per Høpfner, at der er gang i salget af boliger i 8TALLET.
”Det er fantastisk, at 8TALLET er udvalgt blandt de 10 mest markante bygningsværker i verden i det sidste årti. Det er selvfølgelig også derfor, vi har formået at sælge 140 boliger på mindre end seks måneder. Køberne får nogle spændende lejligheder med en fantastisk udsigt, kombineret med verdens bedste arkitektur og kun 12 minutter fra Kgs. Nytorv. Og mig bekendt er 8TALLET det eneste bygningsværk, hvor beboerne kan tage en joggingtur på 1,1 km i deres egen bygning, som starter i stuen og slutter på 10. sal”, siger Per Høpfner, der samtidig ønsker Bjarke Ingels og alle involverede parter stort tillykke.

Begejstrede beboere
Også beboerne i 8TALLET er glade. Charlotte, som har en lejlighed i 8TALLET, er ligeledes stolt over at bo i et af verdens 10 mest markante arkitektoniske bygningsværker, og hun forstår godt udnævnelsen.
”Bygningen er unik og helt sin egen. Jeg oplever 8TALLET som anderledes på en smuk måde. 8TALLET er ikke bare anderledes for at være anderledes, men byggeriet er rent faktisk funktionelt. De stigende og faldende etager er med til at give en god udsigt til de lejligheder, der ligger i gården, og jeg er slet ikke færdig med at blive imponeret over 8TALLET og hvor flot, det tager sig ud, når man eksempelvis går tur på Fælleden”, fortæller Charlotte, som også glæder sig over, at der er gang i salget af boliger.
”Jeg er glad for, at der kun var et begrænset antal lejligheder til salg, da jeg selv købte - ellers havde det været svært at vælge. Rigtig mange lejligheder har ligesom hele byggeriet fine, overraskende og nye detaljer”, understreger Charlotte.

Udover udnævnelsen i Huffington Post er 8TALLET også kåret til Årets Boligbyggeri 2010 af Fagbladet BYGGERI og har ligeledes modtaget Scandinavian Green Roof Award 2010.

Læs mere om byggeriet på www.8tallet.dk

Læs mere om Huffington Posts tekst om 8TALLET her

Om Huffington Post
Huffington Post er en velestimeret, liberal amerikansk internetside med nyheder og blogs. Huffington Post har over 3000 bloggere og skribenter, der tæller kendte politikere, akademikere og eksperter udover en række skuespillere og kendisser, som bl.a. Barack Obama, Hillary Clinton, Michael Moore, Madonna, John Cusack, Madeleine Albright, Robert Redford, Alec Baldwin, Neil Young, Mia Farrow, Edward Kennedy, John Kerry, Nancy Pelosi, Jamie Lee Curtis, Donna Karan, Kenneth Cole, Donatella Versace og Bill Maher.

Huffington Post blev stiftet i 2005 af Arianna Huffington, Kenneth Lerer og Jonah Peretti.
Ifølge Yahoo News har Huffington Post 26 millioner unikke brugere om måneden.

Pressekontakt:
Kommunikationschef i By & Havn